SMOSEvropski koncern za vazduhoplovnu obdranu i kosmos EADS (European Aeronautic Defence and Space Company), najveća aerokosmička kompanije na Starom kontinentu je objavila planove da će se ujediniti sa Britanskim odbrambenim koncernom BAE Systems (poznatijim pod starim imenom British Airspace). Reč je o najvećem ujedinjenju kompanija koje proizvode vojnu i raketno-kosmičku opremu u poslednjih deset godina. Ako do njega bude došlo, na svetsko tržište će se pojaviti najveća kompanija aerokosmičke i odbrambene opreme sa ukupnom prodajom od oko 100 milijardi dolara i 240,000 zaposlenih.

Naravno, omah je došlo i do “potresa” na svetskim berzama. Na primer, kada su pre nekoliko nedelja prve vesti o pregovorima EADS-a i BAE procurile, na londonskoj berzi su cene akcije britanske kompanije skočile za preko 10%! Još vaŠnije, formiranje jedinstvenog evropskog aerokosmičkog koncerna je odgovor Evropske Unije na nedavno konsolidaciju američke odbrambene I aerokosmičke industrije. O kakvom je ekonomskom ulogu reč dovoljno govori činjenica da je prošlogodišnji obrt EADS-a iznosio \(63 mlrd, a BAE Systems \)28.5 mlrd. U isto vreme, Boeing je okrenuo \(68.7 mlrd, dok je drugi američki odbrambeni kolos Lockheed Martin imao obrt od \)46,5 mlrd.   

U slučaju realizije ovog projekta, novi evropski aerokosmički gigant će biti pod kontrolom tri vodeće države Evrope – Nemačke, Francuske i Velike Britanije. U toku su pregovori na najvišem nivou medju ovim državama o mehanizmima upravljanja koncernom. EADS je posle američkog Boinga druga kompanija u svetu po veličina koja proizvodi aerokosmičku i vojnu opremu. Ona je nastala 2000. stapanjem nemačke kompanije Daimler-Benz Aerospace AG, sa francuskim i španskim kompanijama Aersopatiale-Matra i CASA. Akcionari EADS-a su privatni koncerni, dok deo akcija pripada i Vladama Francuske i Španije. Trenutno, EADS ima dva direktora, Francuza Luja Galua i Nemca Tomasa Endersa. EADS je jedinstveni akcioanar (100%) kompanije Airbas S.A.S. koja proizvodi civilne, teretne i vojno-transportne avione. Pored toga, pod kontrolom EADS-a su kompanije Eurocopter (proizvodi helikoptere) i EADS Astrium (sateliti), dok se udeo u kompanijama ATR (avioni), Dessault Aviation (lovački avioni) i MBDA (rakete), kreće izmedju 50% i 40%.    

EADS takodje učestvuje u projektu Medjunarodne kosmičke stanice (MKS), preko evropskog laboratorijskog modula “Kolumbus” koji se nalazi u sklopu MKS-a i automatskih teretnih brodova ATV. Kompanija EADS koja zapošljava 133,000 ljudi, je 2011. imala čist dobit od preko milijardu eura. 

 

Grujica Ivanović
Author: Grujica Ivanović
Menadžer planiranja električnih mreža u australijskoj kompaniji Ergon Energy, magistar elektrotehnike. Napisao je veliki broj članaka iz oblasti istraživanja kosmosa koji su objavljeni u časopisima "Galaksija", "Front", "Duga", "Planeta", "Astronomija", "Astronomski magazin", Spaceflight i “Vasiona”, i u dnevnim listovima "Politika", "Večernje novosti" i "Srpska reč". Takođe, u časopisu Power Transmission and Distribution objavljuje stručne tekstove iz elektrotehnike. Pre odlaska u Australiju radio je u EPS/"Elektrokosmet", dok je na RTV Priština uređivao televizijske emisije “Horizonti nauke” i “Ekološki krug”. Autor je dve knjige iz kosmonautike: "Kosmički vremeplov" (1997, BIGZ, Beograd) o prvim programima čovekovog leta u kosmos i "Salyut: The First Space Station - Triumph and Tragedy" (2008, Springer-Praxis, London-New York) o tragediji posade prve orbitalne stanice "Saljut". Jedan je od inicijatora projekta prvog srpskog veštačkog satelita "Tesla-1". Član je Britanskog interplanetarnog društva i Instituta inženjera Australije.

Zadnji tekstovi:


Komentari

  • Драган Танаскоски said More
    Evo analogije koja može da pomogne... 10 sati ranije
  • Драган Танаскоски said More
    Problem je u tome što mi ne možemo... 16 sati ranije
  • Rapaic Rajko said More
    Prva slika u clanku je moj favorit za... 18 sati ranije
  • Rapaic Rajko said More
    Zasto prva osoba (inicijator promene... 18 sati ranije
  • Драган Танаскоски said More
    Šteta što se oštetio. Da nije... 2 dana ranije

Foto...