Ruska kompanija S7 Group planira da obnovi lansiranja ukrajinskih raketa-nosača "Zenit" sa plovećeg kosmodroma "Morski start" 2019. Vrednost investicije je 220 miliona dolara. To je objavio generalni direktor i suvlasnik S7 Group Vladislav Filjov na konferenciji "Kosmos kao biznis".
Raketa-nosač "Zenit", koja je jedina projektovana za lansiranja sa plovećeg kosmodroma, proizvodi se u ukrajinskoj firmi "Južmaš". Raketa koristi ruske motre RD-171 koje proizvodi NPO "Energomaš". Njihova dostava u Ukrajinu je obustavljena 2014. posle pogoršanja odnosa dve države. Te iste godine, obavljeno je poslednje lansiranje "Zenita" sa kosmodroma "Morski start".
Iz "Južmaša" je ranije saopšteno da je sa ruskom kompanijom S7 Sea Launch Limited, koja posluje u okviru korporacije S7 Group, potpisan kontrakt na proizvodnju 12 raketa-nosača "Zenit" u okviru programa "Morski start" i "Nadzemni start" (sa Bajkonura). Istovremeno, Filjov je najavio da njegova kompanija namerava da do 2023. sa plovećeg kosmodroma lansira ukrajinske rakete-nosače "Zenit".
Posle toga, S7 Group namerava da koristi novu rusku raketu-nosač srednje nosivosti "Sajuz-5" čije se prvo lansiranje planira 2022. Kapacitet ove rakete za geoprelaznu orbitu je 5,5t prilikom lansiranja sa ekvatora. Gospodin Filjov je rekao da je njegova kompanija spremna da kupi u prvoj turi 50 ovih raketa, a deset godina kasnije, još 35. Znači, u sedećih 15 godina S7 Group planira preko 80 komercijalnih lansiranja, u proseku po pet godišnje. Namera Filjova je da primenom nosača "Sajuz-5" smanji cenu lansiranja korisnog tereta na samo 600 dolara po kilogramu. To znači da će u proseku lansiranje sa "Morskog starta" koštati od 65 do 76 miliona dolara. "To je cena koja će komercijalno biti uspešna", rekao je Filjov, uz opasku da je red onih koji žele da koriste lansirne usluge kompanije S7 Group poveliki.
"Morski start" se sastoji od platforme "Odisej" na kojoj je lansirna rampa sa raketom "Zenit" (levo) i komandnog broda SLC sa koga se kontroliše lansiranje
Kada su "Zeniti" u pitanju, zanimljivo je kako će S7 Group, u sendviču između Rusije i Ukrajine, organizovati kompletiranje ovih raketa. Po rečima Natalije Filjove, suvlasnika S7 Group, deo radova će biti obavljen u Ukrajini, a drugi deo u - Americi! Kako će to u stvarnosti izgledati još nije jasno, ali po svemu sudeći ugradnja raketnih motora RD-171 će biti obavljana u Kaliforniji, u Long-Biču gde se nalazi američka filijala ove kompanije.
Kompanija S7 Group je inače već imala svoje "kosmičko krštenje". Naime, kada je 26. decembra prošle godine sa Bajkonura lansirana raketa-nosač "Zenit-2SB" sa prvim angolskim satelitom, ova kompanija je po prvi put bila operator lansiranja i koordinisala rad nekoliko kompanija koje su učestvovale u ovom projektu, uključujući i ukrajinski "Južmaš".
Pred usluga lansiranja, kompanija S7 Group namerava da razvije projekta teretnog kosmičkog broda. Generalni direktor kompanije Sergej Sopov je izjavio da oni rade sa RKK "Energija" na konceptu novog teretnog broda povećane nosivosti koji će se koristiti za snabdevanje ruskog segmenta MKS, ili eventualno ruske orbitalne stanice, ukoliko MKS posle 2024. bude napušten. Po rečima Sopova, novi vlasnik "Morskog starta" u perspektivi namerava da se bavi prevozom različitih tereta u kosmos, i za te potrebe biće napravljen teretni brod mase 12-16 tona. Poređenja radi, ruski teretni brod "Progres-MS" ima masu od oko osam tona i nosivost korisnog tereta do MKS od oko 2,4t. O kakvom će kosmičkom aparatu biti reč tek treba da se vidi, ali u kompaniji S7 Group između ostalog razmišljaju o modifikaciji transportnog modula "Almaz" iz sedamdesetih.
Generalni direktor kompanije S7 Group Sergej Sopov (levo) i suvlasnik kompanije Vladislav Filjov
Pored ovoga, kompanija S7 Group namerava da radi na razvoju projekta komercijalnog orbitalnog kosmodroma. Ona će biti postavljena na orbiti visine 800-900km i služiće za prijem različitih kosmičkih aparata, njihov remont i lansiranje ka drugim orbitama ili prema drugim nebeskim telima. Prema rečima Sopova, kada MKS bude prestala da se koristi, a to će se najverovatnije desiti 2024. ili 2025, operativni će ostati samo ruski deo stanice. Upravo na bazi njega, kompanija S7 Group je spremna da investira u njegovu transformaciju u orbitalni kosmodrom.