Inženjer elektrotehnike, probni pilot mornaričkih snaga, osvojio preko 30 vazduhoplova, astronaut sa karijerom koja traje 19 godina, veteran tri kosmička leta, komandant spejs šatla, učesnik dugotrajne misije na Medjunarodnoj kosmičkoj stanici (MKS) - u najkraćem, to je Skot Keli, brodski inženjer kosmičkog broda "Sajuz TMA-16M" i učesnik jednogodišnje ekspedicije na MKS.

KeliSkot Keli je rodjen 21. februara 1964. u gradu Orandž (Orange), država Nju Džersi. Po završetku srednje škole 1982. upisao se na Pomorski koledž državnog univerziteta Nju Jork. Tamo je, na katedri za elektrotehniku diplomirao 1987. Magistrirao je 1996. na odseku za avijacione sisteme Univerziteta Tenesi, u Noksvilu (Knoxville).

Po diplomiranju, maja 1987. pristupio je dvogodišnjim trenažnim letovima u bazi pomorskih snaga (USN) u Teksasu, posle čega je započeo letačku službu i lovačkom eskadronu u Virdžiniji na avionu F-14. Zatim je služio na nosaču-avionu "Ajzenhauer" i leteo iznad severnog Atlantika, Sredozemnog mora, Crvenog mora i Persijskog zaliva.

U periodu januar 1993 - jun 1994. prošao je kroz letačku obuku u Školi probnih pilota USN, posle čega je služio kao probni pilot u eskadrili udarne avijacije mornaričkog centra u Patiksend Riveru (Patuxant River), u Merilendu. Leteo je na avionima F-14A/B/D, F/A-18A/B/C/D i KC-130F. Bio je prvi probni pilot modernizovanog aviona F-14 sa eksperimentalnim digitalnim sistemom upravljanja.

Od 2009. Skot Keli ima čin kapetan pomorskih snaga, što odgovara zvanju vazduhoplovnog pukovnika. Ima ukupan nalet od preko 4000 časova na preko 30 različitih tipova aviona, uz preko 250 sletanja na palubu nosača aviona.

Astronautska karijera Skota Kelija započela je maja 1996. kada je primljen u 16. grupu astronauta NASA-e. Zanimljvio je da je tada skupa sa njim u grupu astronauta stupio i Skotov brat blizanac Majkl (Michael). Obavio je dovogodišnji osnovni kurs obuke posle čega je dobio zvanje pilota šatla. Pored toga, kao i Kornienko, učestvovao je u operacijama odseka Centra za čovekove kosmičke letove u Hjustonu za vanbrodske aktivnosti astronauta.

Skot Keli je tri puta leteo u kosmos. Prvi let je obavio kao pilot šatla Discovery u misiji STS-103 u decembru 1999. Tokom leta koji je trajao osam dana obavljen je remont Hablovog kosmičkog teleskopa. Tada je Skot Keli postao 247. Amerikanac i 393. Zemljanin u kosmosu.    

Po povratku iz prvog kosmičkog leta, Keli odlazi u Moskvu gde je bio predstavnik NASA-e u direktoratu za operacije sa Medjunarodnom kosmičkom stanicom (MKS), koja se u to vreme nalazila u najranijoj fazi gradnje.

U martu 2001. naznačen je za brodskog inženjera rezervne posade misije MKS-5, kada je prošao kroz kompletnu obuku na tranažeru kosmičkog broda "Sajuz-TMA" u Centru za pripremu kosmonauta (CPK) u Zvezdanom gradu.

Decembra 2002. imenovan je za komandanta šatla u misiji STS-118 koja je bila planirana za novembar 2003. Medjutim, posle tragedije posade šatla Columbia, ova misija je otkazana a posada rasformirana.

Drugi kosmički let Keli je obavio avgusta 2007. kao komandant šatla Endeavour, misija STS-118. Osnovni cilj trinaestodnevnog leta je bio spajanje sa MKS i montaža jedne od horizontalnih rešetki na stanici koja, izmedju ostalog nosi sunčeve panele.

U julu 2008. NASA je objavila da je Skot Keli imenovan u sastav rezervne posade MKS-23, koja je takodje u istom saopštenju naznačena kao osnovna ekipa misije MKS-25. Tada su počele njegove pripreme za treći kosmički let.

Keli je u treću misiju krenuo 7. oktobra 2010. skupa sa ruskim kosmonautima Aleksandrom Kalerijem i Olegom Skripočkom. Bila je to prva misija modernizovanog broda "Sajuz TMA-M". Dva dana kasnije, brod je spojen sa MKS, i posle prelaska ;posade u stanicu Keli je preuzeo komandovanje Kosmičkom stanicom u misiji MKS-25. Njegova treša misija je trajala nešto manje od 160 dana, tako da je tokom tri kosmička leta nakupio ukupno 180 dana, 1 čas i 49 minuta u kosmosu.

Dve godine kasnije, novembra 2012. objavljeno je da je Skot Keli skupa sa ruskim kosmonautom Mihailom Kornienkom imenovan u dvočlani tim koji će provesti godinu dana na MKS (misija MKS-43/44). U januaru 2014. pridružio im se Genadij Padalka, kao komandant kosmičkog broda i MKS koji će ostati skupa sa njima pola godine na stanici.

Razveden je. Sa bivšom suprugom Lesli (Leslie Yandell) ima dvoje dece, dok je Kelijeva lepuškasta partnerka redovno vidjenja na javnim nastupima članova posade u Zvezdanom gradu.  

Počela jednogodišnja kosmička ekspedicija

Biografije:

Genadij Ivanovič Padalka (Геннадий Иванович Падалка)

Mihail Borisovič Kornienko (Михаил Борисович Корниенко)

 

 

Grujica Ivanović
Author: Grujica Ivanović
Menadžer planiranja električnih mreža u australijskoj kompaniji Ergon Energy, magistar elektrotehnike. Napisao je veliki broj članaka iz oblasti istraživanja kosmosa koji su objavljeni u časopisima "Galaksija", "Front", "Duga", "Planeta", "Astronomija", "Astronomski magazin", Spaceflight i “Vasiona”, i u dnevnim listovima "Politika", "Večernje novosti" i "Srpska reč". Takođe, u časopisu Power Transmission and Distribution objavljuje stručne tekstove iz elektrotehnike. Pre odlaska u Australiju radio je u EPS/"Elektrokosmet", dok je na RTV Priština uređivao televizijske emisije “Horizonti nauke” i “Ekološki krug”. Autor je dve knjige iz kosmonautike: "Kosmički vremeplov" (1997, BIGZ, Beograd) o prvim programima čovekovog leta u kosmos i "Salyut: The First Space Station - Triumph and Tragedy" (2008, Springer-Praxis, London-New York) o tragediji posade prve orbitalne stanice "Saljut". Jedan je od inicijatora projekta prvog srpskog veštačkog satelita "Tesla-1". Član je Britanskog interplanetarnog društva i Instituta inženjera Australije.

Zadnji tekstovi:


Komentari

  • Siniša said More
    Prelaka pitanja, na nivou 7 razreda... 1 dan ranije
  • kizza said More
    Zanimljiv je i zakjljučak vladine... 3 dana ranije
  • Miroslav said More
    Mora da se šalite, pa pitanja su na... 3 dana ranije
  • Aleksandar Zorkić said More
    To sa najbližom zvezdom je skoro kao... 3 dana ranije
  • Miroslav said More
    Vojni avion na snimku očito neuspešno... 4 dana ranije

Foto...