Novo otkriće na Marsu će mnoge obradovati i razveseliti. Na susednoj planeti Nasin orbiter Reconnaissance, koji od 2006. godine obleće Mars i snima njegovu površinu, ovog puta je poslao snimak reljefa koji iz daleka, iz pozicije kamere letelice, liči na glavu medveda.

BearfaceonMars

Slika je načinjena 12. decembra prošle godine kamerom visoke rezolucije (HiRISE

Kako se na priloženoj fotografiji vidi lice medveda se sastoji od strukture u obliku slova V koja predstavlja nos, dok dva kratera iznad predstavljaju oči. Tu je i kružna forma koja oivičava glavu.

Detalji ove formacije nisu istraženi i samo se nagađa da je „nos“ zapravo otvor drevnog vulkana sa naslagama lave oko sebe.

Ovaj reljef je interesantan primer za psihologe jer u njihovu delatnost spada sposobnost čoveka da pojedine crte, linije ili jednostavno neke geografske forme u svesti poveže tako da dobije neku sasvim novu sliku i to onu koja inače nikakve veze sa stvarnošću nema. Ta pojava se zove pareidolija.

Pareidolija je, kaže Vikipedija psihološki fenomen u kom se slučajni upitni stimulusi tretiraju kao značajni.

Oh bože koje rogobatno objašnjenje! Radi se o tome da vidite neke forme od kojih vam se pričini da predstavljaju neku celinu koja inače u stvarnosti ne postoji.

Takvih primera je puno a za nas su najinteresantniji oni „astronomski“. Pre svega to je „Čovek na Mesecu“. Naime od one šare koju čine lunarna mora i lunarne visoravni mnogima se od davnina pričinjavalo da vide razne figure, pa su tako neki videli Kaina i Avelja, neki leoparda, neki zeca, zatim, ženu, žabu itd. već zavisno od tradicije naroda.

Martian face viking croppedIli vidite ovu sliku desno:

Ona je svojevremeno obišla planetu, a radi se zapravo samo o igri svetla koje obasjava brdo što se vidi na drugoj slici.

Za kraj pogledajte i ovo, pokupljeno sa raznih strana na internetu, baš je zanimljivo:

meda

zeka