Ovaj tekst je, pak, sa stranica Kraljevskog astronomskog društva.

Dakle, na samo 6,5 svjetlosnih godina od nas postoji dvojni sustav smeđih patuljaka! Zove se još i Luhman 16 i o njemu je već bilo govora na ovom mjestu. Prije više od 7 godina.

SolarnaMeteorologija

Nove pojedinosti o užarenim olujama na dalekih svjetovima

Astronomi su načinili dosad najdetaljniji meteorološki izvještaj za dva daleka svijeta izvan Sunčevog sustava.

Jedno međunarodno istraživanje - prvo od svoje vrste - otkrilo je ekstremne atmosferske uvjete na tim nebeskim objektima, zaogrnutima uskomešanim oblacima od vrućeg pijeska s temperaturom od 950°C.

Koristeći 10 milijardi američkih dolara vrijedni Svemirski teleskop James Webb, rezultat suradnje američke, europske i kanadske svemirske agencije, znanstvenici su se prihvatili istraživanja vremena na paru smeđih patuljaka - svemirskih tijela koja su veća od planeta, ali manja od zvijezda.

Ti smeđi patuljci, poznati pod zajedničkom oznakom WISE 1049AB, najsjajniji su i nama najbliži objekti od te vrste: od Zemlje su udaljeni oko šest svjetlosnih godina.

Istraživači su sondirali atmosfere svakog od tih smeđih patuljaka tako da su mjerili svjetlo odaslano s njihovih površina. To se svjetlo mijenja kako se prema nama okreću čas oblačnija, čas manje oblačna područja na promatranim tijelima.

Pretvorivši dobivene podatke u svjetlosne krivulje - grafove koji pokazuju kako se sjaj svjetla iz svakog od izvora mijenjao tijekom vremena - istraživački tim je bio u stanju izgraditi i trodimenzionalnu predodžbu o tome kako su se vremenski uvjeti na svakom od smeđih patuljaka mijenjali tijekom cijele jedne rotacije (dana). Periodi vrtnje tih tijela iznose od pet do sedam sati.

Isti ti istraživači su iscrtali i graf koji opisuje na koji način se svjetlo iz dvaju smeđih patuljaka mijenjalo od jedne do druge valne duljine, a sve kako bi demonstrirali prisutnost složenog međudjelovanja plinova poput vode, metana i ugljikovog monoksida u tamošnjim atmosferama. (Drugim riječima, napravili su spektre. Prim. prev.)

Ovi novi uvidi bi mogli pomoći astronomima da bolje shvate smeđe patuljke kao potencijelne nedostajuće karike između zvijezda i planeta. (Smeđi patuljci očigledno nisu nedostajući. Prim. prev.)

Promatrajući u infracrvenom dijelu spektra, Webb je bio u mogućnosti vidjeti i valne duljine koje inače bivaju zaustavljene našom atmosferom. Ta njegova sposobnost otvara mogućnost istraživanja ranog svemira, zvjezdorodnog procesa, te egzoplaneta i smeđih patuljaka, daleko od Sunčevog sustava.

Ovo novo istraživanje se nadovezuje na ranije studije smeđih patuljaka, koje su uglavnom bile ograničene na stvaranje statičnih prikaza njihovih atmosfera, samo na jednoj strani objekta. Takav pristup je ograničen, kažu ovi istraživači, budući se za smeđe patuljke zna da se oko osi vrte razmjerno brzo i da se meteorološki uvjeti na njima znaju znatno mijenjati tijekom vremena.

(...)

Znanstveni rad o ovom istraživanju je objavljen u Mjesečnim vijestima Kraljevskog astronomskog društva. Istraživanje su vodili stručnjaci iz Sveučilišta Edinburgha, u suradnji s kolegama iz Trinity Collegea u Dublinu, Sveučilišta Virginije i drugih instituta diljem svijeta.

(...)

(Ovo istraživanje je u osnovi korak dalje u rafiniranju tehnika koje bi jednog dana mogle omogućiti analizu meteoroloških uvjeta na egzoplanetima sličnima Zemlji. Ilustracija prikazuje sustav dvaju smeđih patuljaka WISE 1049AB. Dolje lijevo je umetnuta ilustracija oluje na jednom od njih. Prim. prev.)

ESO-I. Crossfield-N. Risinger