Možda je ovo uputstvo zakasnelo jer je datum već visok i mnogima je Deda Mraz već kupio teleskop. Možda. Ipak da damo neke sugestije.

UputstvoDedaMraz

Mogu po nekim robnim kućama da se kupe teleskopi po pristupačnim, čak vrlo povoljnim cenama; teleskopi koje krasi obaveštenje da on, taj teleskop, uveličavaju 300 ili čak 500, pa i više puta. To jako lepo zvuči, kao kad se za neki auto kaže da ima motor od 300 konja. Dakle, moćno. S tim, što je auto koji ima takav motor moćan u svim elementima. Bukvalno svim. (Jeste li znali da se moderni, luksuzni automobili isporučuju sa kišobranom smeštenim u futrolu u vratima?).

S teleskopom je malo drugačije. Veliko povećanje ne govori ništa o kvalitetu teleskopa. Kod teleskopa je važno koliko informacija (svetla, fotona) dospe do okulara. Što je ogledalo (ili sočivo kod takvog tipa teleskopa) veće to više informacija dobijate u okularu. Možete vi nabaciti veliko povećanje (200, 300, 500 puta) ali šta vam to vredi ako povećavate skromnu, bledunjavu i uopšte jadnu sliku? Pa ništa. Dobijete tamnu, bledunjavu i mutnjikavu sliku na kojoj ništa ne možete da razaznate i ne znate da li to vidite Jupiter ili Saturn.

Mnooogo je bolje da imate oštru sliku, koja se dostiže sa manjim uvećanjem, nego mutnu sa velikim povećanjem. Shvatate!

Sem toga, oni teleskopi koji se hvale velikim uvećanjem često ni u čemu nisu kvalitetni. Recimo, okular se klimata u ležištu, slika ne može lako i glatko da se izoštrava, nego u nekim nedefinisanim skokovima. Ili, montaža, tj. onaj tronožac na koji se teleskop postavi, bude nestabilna. Pa takva garnitura može samo da vam zgadi posmatranje, teleskop i čitavu astronomiju. Znam za neke ljude koji su zbog teleskopa lošeg kvaliteta prešli na filateliju.

Ili, recimo, stavite teleskop na montažu i pričvrstite ga preko nekog šrafića – i suočite se sa mučnom situacijom u kojoj vam svaki vetrić zadrma teleskop tako da vam se ceo Mars, Orionova maglina ili šta već posmatrate, zatrese toliko da pobesnite i dobijete nervni slom.

Dakle, dragi Deda Mraze, ma koliko lepo i uzbudljivo zvučalo: „Ej, imam teleskop, uvećava milion puta“ – ne kupuj to. Vidi kako je teleskop izrađen, koliko je stabilan, koliko je svaki njegov elemenat kvalitetno napravljen. Okular mora da se lako, ali čvrsto postavi u svoje ležište, tronožac mora lako da podnosi težinu teleskopa (na svakoj dobroj montaži – tronošcu piše koju maksimalnu težinu može da nosi)… Shvataš! Kvalitet!

Zapravo imamo dva saveta za kupce:

1. Pitajte, raspitajte se. Uvek ima onih teleskopdžija koji će vam rado dati savete za kupovinu teleskopa.
  2. Pročitajte ova uputstva:   KOJI TELESKOP DA KUPIM?

Teleskop svakako kupite, samo ga pažljivo izaberite.