Viktor Gorbatko, član prvog Odreda sovjetskih kosmonauta i veteran tri kosmička leta preminuo je 17. maja 2017. u 83. godini.

gb a

Viktor Gorbatko (1934-2017.

Ova 2017. je nažalost počela veoma loše za veterane kosmičkih letova. U ovoj godini smo se oprostili od Judžina Sernana, poslednjeg čoveka na Mesecu, Igora Volka, probnog pilota “Burana” i Georgija Grečka, veterana tri maratonske kosmičke ekspedicija.

Juče je posle duge i teške bolesti u jednoj vojnoj bolnici u Moskvi preminuo Viktor Vasiljevič Gorbatko, član legendarnog Gagarinovog Odreda prvih sovjetskih kosmonauta iz 1960. i učesnik tri kosmičke misije.

Zanimljivo, pre samo nekoliko dana čitao sam tekst u časopisu “Rasijskij kosmos” o 110. godišnjici od rođenja Sergeja Karaljova. U tekstu je bila fotografija tri od četiri poslednja sovjetska kosmonauta prvog Odreda – Boris Volinov, Aleksej Leonov i Viktor Gorbatko.

Pogledavši tu fotografiju na kojoj je možda Gorbatko poslednji put snimljen pomislio sam kako je lepo videti poslednje prave heroje kosmosa, kako skupa prisustvuju obeležavanju godišnjice slavnog Glavnog konstruktora.

Još jedna koincidencija. U svojoj biblioteci imam autobiografije gotovo svih kosmonauta i astronauta koji su leteli u kosmos između 1961-1973. Među njima, međutim nema knjige Gorbatka i znam da sam, takođe pre nekoliko dana pomislio kako bi bilo lepo da i on napiše svoja sećanja na te daleke, a tako slavne dane kada je čovek pravio prve korake u kosmos.

Viktor Gorbatko je rođen 3. decembra 1934. u selu “Venci-Zarja”, u okolini Krasnodara. Po završetku Batajskog avijacionog učilišta 1956. postaje pilot Vazduhoplovnih snaga.

Već u martu 1960. uvršten je prvi Odred sovjetskih kosmonauta koji je brojao dvadeset kandidata. Bio je dubler Pavela Bjeljajeva, komandanta istorijske misije “Vashod-2” tokom koje je marta 1965. Aleksej Leonov, kao prvi čovek, prošetao otvorenim kosmosom.

Trebao je da leti na jednom od potonjih “Vashoda” ali posle gašenja ovog kosmičkog programa, pristupa pripremama za prve letove novog kosmičkog broda “Sajuz”. U dva navrata je bio dubler u posadama “Sajuz-2” (od leta se zbog problema tokom misije “Sajuz-1” odustalo) i “Sajuza-5” tokom misije prvog spajanja dva kosmička broda sa ekipama kosmonauta (januar 1969.).

Prvi kosmički let koji je trajao pet dana, Gorbatko je obavio u oktobru 1969. kao član posade broda “Sajuz-7”. Sa njim su tada leteli Anatolij Filipčenko i Vladislav Volkov. Let je trajao pet dana i tom prilikom su tri kosmička broda istovremeno bila na orbiti.

Međutim, ključni zadatak misije, spajanje brodova “Sajuz-8” i “Sajuz-7”, u kome je bio Gorbatko, zbog problema sa sistemom za susret i spajanje nije obavljen.

Po povratku iz prvog kosmičkog leta, Gorbatko pristupa grupi kosmonauata koja se pripremala za misije na vojnoj orbitalnoj stanici “Almaz”. U oktobru 1976. bio je komadant rezervne posade broda “Sajuz-23”, da bi u februaru 1977. obavio drugi kosmički let.

Misija je trajala 18 dana i obavljena je na drugoj vojnoj orbitalnoj stanici “Saljut-5” (kasnije dešifrovanom pod pravim imenom “Almaz-3”). Sa njim je na stanici leteo kosmonaut Jurij Glazkov, koga nažalost takođe nema više među živima.

Treći i poslednji kosmički let Gorbatko je obavio na orbitalnoj stanici druge generacije “Saljut-6” u julu 1980. kao komandant sovjetsko-vijetnamske posade, skupa sa prvim i, za sada jedinim kosmonautom Vijetnama Fam Tuanom.

Bio je to jedan od letova programa “Interkosmos” i trajao je osam dana.

Godine 1982. u avgustu, Gorbatko odlazi iz Odreda kosmonauat.

Bio je angažovan u sportskom komitetu Ministarstva odbrane, zatim načelnik jednog od fakulteta Vojne akademije Žukovski. Takođe, bio je predsednik Federacije kosmonautike Rusije, Sveruskog društva filatelista i potpredsednik jedne rusko-ukrajinske firme.

Posle smrti Viktora Gorbatka, iz prvog Odreda sovjetskih kosmonauta, pored Leonova i Volinova, preostao je još samo legendarni Valerij Bikovski, koji se, međutim ne pojavljuje u javnost.

vg1