Kažete "Da ali ne moze se posmatrati iz filozofskog ugla, jer materija/energija ne moze da postoji bez zakona"

- Pa ponvili ste ono što je još davno rekao Ajnštajn: Bog izgleda nije imao izbora :)

"znaci da su oni sastavni deo celog Univerzuma, neodvojivi i jednaki sa njima...Mi danas kad hocemo da uradimo simulaciju nekog dogadjaja mi pribegavamo matematickim modelima i ako su uneti svi cinioci dogadjaja dobijamo ispravan rezultat...tako da bi sve sto se desava posle 0:08 moze predstaviti jednim veoma slozenim(za nas neizvodljivim) matematickim modelom. Tako da su slucajnosti automatski iskljucene, posto se svaki dogadjaj moze predvideti unapred...."

- To nije tačno! Njutn (uz mneoge druge) je tako smatrao, ali je Hajzenberg dokazao suprotno.

"E sad kada bi posmatrali ceo sistem, jedino sto u njemu odskace i sto ne bi moglo da upadne u taj matematicki model su ziva bice(bilo koja i bilo gde u svemiru). oni jedini mogu bez mogucnosti predvidjanja da uticu na rezultat matematickog modela koji bi postavili....tako da gledajuci sa te strane, slobodna volja nije bas zanemarljiva u takvom sistemu...a to je upravo sistem u kojem mi sada zivimo(mislim na univerzum)."

- Pre svega veliko je i nerešeno pitanje koliko je volja slobodna, a zatim, volja, ma koliko da je slobodna ne može da utiče na zakone fizike. Dakle, volja možda može da utiče na matematički model, ali ne i na zakone.

"Ajnstajn nije uvrstio slobodnu volju, inace Bog stvarno ne bi imao izbor pri stvaranju :)"

- Pa naravno da nije, jer je on istraživao prirodu, a ne biće čoveka. Drugim rečima, volja čoveka nema uticaja na zakon gravitacije (i ostale prirpdne zakone). "

"Naucnici ga itekako izbegavaju...imao sam priliku da debatujem sa mnogim profesorima o toj temi i dosli smo do zakljucka da bi razlog nastajanja zakona po kojima sve radi objasnio ceo univerzum..."

- Debatovali ste sa mnogim profesorima? Eto, znači da oni ne izbegavaju tu priču (kako inače tvrdite). Zadatak nauke je da otkriva kako priroda funkcioniše - i zato traga za zakonima. Nauku inreresuje uzrok, a ne razlog. Dakle, nauka ne raspravlja o razlogu nastanka zakona, nastanka svemira, čoveka, vodonika, ganglije itd.

"Naravno, problem je sto smo mi samo zrnce prasine u ovom celom sistemu i to moze ostati samo u domenu metafizike.... Izvinjavam se ako sam preterao, ali film je odlicno napravljen kao razvitak simulacije nekog modela, ali se onda zavrsava kao nesto sto bas i nije mnogo povezano sa naukom."

- Niste preterali. A ja priznajem da nisam do kraja odgledao taj film :)