FONTANA

U sazvežđu Vodolija, od nas udaljeno nešto više od milijardu svetlosnih godina, nalazi se predivno galaktičko jato Abell 2597. Mada je njegova fotografija vizuelno atraktivna, ovo jato zanimljivo je i zato što supermasivna crna rupa – za koju se pretpostavlja da se nalazi u njegovom središtu – formira svojevrsnu svemirsku fontanu: pogonjena crnom rupom, supstancija u formi međuzvezdanog gasa i prašine pada ka crnoj rupi, gde kombinacija gravitacije i elektromagnetne sile, poput kakvog svemirskog spreja, raspršuje taj materijal dalje od same sredine jata, pri čemu se ovaj mehanizam ponavlja i ponavlja u ciklusima koji traju desetinama miliona godina.

Kada biste okom ili optičkim teleskopom pogledali ka koordinatama RA: 23h 25m 19,70s Dec: -12º 07’ 27,07“ gde se „fontana“ nalazi, ne biste mogli da ugledate ovu svemirsku lepotu, i to iz tri razloga: zbog slabog sjaja „fontane“, zbog korišćenih talasnih dužina, i zbog vremena ekspozicije. Naime, ova fotografija je kompozitna – fotografisana je u različitim delovima elektromagnetnog spektra, različitim instrumentima (Chandra, ALMA i VLT), pa su inače nevidljivi delovi spektra računarski kombinovani u fotografiju pred nama: iks-domen predstavljen je ljubičastim tonovima, radio-oblast žutim, a optička crvenim. Pri tome, ukupno vreme snimanja iznosi 7 dana, 5 sati i 52 minuta.

a2597 lg