Reč okultacija dolazi od latinske reči occultatio i znači "skrivanje". U astronomiji ta reč se koristi za fenomen kada neko nebesko telo zađe iza drugog, većeg tela (skrije se iza njega). U okultacije spadaju i tranziti i pomračenja. Reč tranzit se koristi za pojavu kada prividno znatno manje telo prelazi ispred znatno većeg tela. Tako smo nedavno imali tranzit Venere preko Sunca.

15. jula nebeska mehanika nam sprema okultaciju Jupitera Mesecom. U 3:25,1 Mesec će zakloniti Jupiter i to će, ako bude vedro, biti lepa prilika za astrofotografe, ali i sve druge ljubitelje astronomije.

Nekada su okultacije imale velik naučni značaj za astronome jer se na osnovu njih moglo mnogo toga izračunati i saznati o prirodi oba tela koja učestvuju u okultaciji. Recimo, naglo nestajanje neke zvezdice ili planete iz Meseca, te naglo izranjanje nakon određenog vremena s druge strane Meseca, govorilo je astronomima proteklih vekova da Mesec nema atmosferu. Jer da je ima, okultirano telo ne bi naglo, trenutno nestajalo iza Meseca, već bi se lagano "gasilo" pošto bi svetlo sa njega prolazilo kroz sve veće slojeve atmosfere. Čuven je primer i "nestajanja" zvezdice prilikom posmatranja Urana 10. marta 1977. Ta zvezda je pre nego što je zašla za Uran, izbledela, pa se pojavila, a kasnije, s druge strane planeta ponovila isto skrivanje, iz čega su astronomi zaključili da ju je okultirao Uranov prsten. Tako je taj prsten i otkriven (interesantnu priču o tome pročitajte ovde).

Pomoću okultacije, tj. njene dužine može se izračunati vrlo precizno i prečnik tela koje vrši okultaciju, a možda najslavnija naučna upotreba okultacije bila je u sedamnaestom veku kada je okultacija Jupiterovog satelisa Ia Jupiterom poslužila za dokaz da svetlo ima konačnju brzinu (o tome ovde u sjajnom članku Dragana Salaka).

Da se vratimo okultaciji koja nam predstoji. Posebnu čar čitavom događaju daće Jupiterovi veliki sateliti, jer će svi biti viljivi i lepo poređani tako da se svi vide. Dvogled će biti dovoljan za posmatranje, ako već nemate teleskop. Prvo će, oko 3:20 nestati Evropa, tri minuta kasnije Io, a zatim će, u 3:25,1m (podatak prema CalSky, za Novi Sad) nestati i sam Jupiter. Posle njega u razmaku od po nekoliko minuta zalaze Ganimed i Kalisto. Nakon manje od sata, sateliti i Jupiter se pomaljaju istim redom s druge strane Meseca, a glavni događaj, izranjanje Jupitera dogodće se u 4:18,3m (podatak za Novi Sad, niže se nalazi tabela za druge gradove).

okultacija