banner

Kada sam se upuštao u ovu malu avanturu lova na zvijezde, nisam planirao to pretvoriti u nebesku "hajku". No, kada je krenulo, nisam se mogao zaustaviti. Ispočetka me zanimalo kako izgleda Stribor, zvijezda kojoj su Hrvati dali ime. I kada sam ju snimio, poželio sam snimiti i ostale zvijezde kojima su kumovali narodi zemalja bivše nam zajedničke države, a koje su nam u neposrednom susjedstvu. I tako sam nastavio. Osim hrvatskog Stribora, snimio sam Bosonu iz BiH, Moravu iz Srbije i ostala mi je još samo Irena iz Slovenije. Razlika je bila samo u tome da se Irena u vrijeme snimanja (3.1.2020. godine) vidjela rano ujutro u zviježđu Herkula, prije izlaska Sunca.

KartaPoložaj Irene na nebu.

Kako sam snimao?

Stoga je bilo potrebno ustati rano, oko 5 sati i prije svitanja je snimiti. Izlazi ona i ranije, no nije mi to bilo od koristi jer sam ju mogao ugledati tek kada se izdignula iznad krošnji drveća koje se nalazi baš tamo gdje je ona. Strpljen - spašen, kako veli ona narodna uzrečica. Otvorio sam krov zvjezdarnice Apollo, uključio računala i teleskop, upisao njezine nebeske koordinate, iskoristio zvijezde Alphu Volara (Arktur) i Alphu Sjeverne krune (Gemma) za fokusiranje slike i provjere položaja pa okrenuo teleskop prema zvijezdi WASP-38 - Ireni. I pojavila se, točno u središtu vidnog polja. I sada mi je ostalo samo da napravim što veću seriju snimaka, prije nego počne zora ruditi. Bila je to utrka pred svitanje.

Slika 1 750
Zvijezda WASP-38 - Irena. © Ljubaznošću: Danijel Reponj

Što znamo o njima?

WASP-38 Irena je zvijezda magnitude 9,42m i oko nje se nalazi planet WASP-38b Iztok, kako su ga Slovenci nazvali. Njega, naravno ne vidimo, (otkriven je metodom tranzita) no znamo da je, kao i Irena, udaljen 359 svjetlosnih godina od Zemlje. Irena je tek nešto veća od našeg Sunca, a planet Iztok oko nje obiđe jednom svakih 6 dana i 20 sati. Temperatura planeta je 1292 stupnjeva i veličinom je nešto veći od Jupitera. Također je riječ o plinovitim divu, mase 2,5 puta veće od Jupiterove. Irenina temperatura iznosi 6150 °K, ona je žuto-bijele boje spektralnog tipa F8. Starost joj je procijenjena na 5 milijardi godina.

Slika 2 750Zvijezda WASP-38 - Irena (inverzni snimak). © Ljubaznošću: Danijel Reponj

Što znače njihova imena?

Imena Irena i Iztok potječu iz povijesnog romana Frana Saleškog Finžgara Pod Slobodnim suncem, a predstavljaju književne junake Iztoka i Irenu. Iztok je sin starijeg Svaruna i borac za slobodu Slovenaca. U priči o drevnim djedovima, skup ljudi povjerio mu je zadatak da podijeli sve neprijatelje koji su zasjenili njihovo slobodno sunce. Ovaj je dio isprepleten ljubavnom pričom Iztoka i Irene, dvorske i kršćanske žene, koja se mora suočiti sa spletkama i kušnjama. Njihova ljubav na kraju pobjeđuje. Pod slobodnim suncem golemo je epsko djelo koje želi probuditi nacionalnu svijest. U romanu se govori o slavnom dobu Slovenaca, kada je započelo njihovo naseljavanje na Balkanu i kad su još živjeli pod slobodnim suncem, ne podvrgnuti bilo kome i bez vrhovnog vođe - u demokratskom sustavu u kojem samo skupština staraca odlučuje u ime naroda.

Slika 3 750Zvijezda WASP-38 - Irena. © Ljubaznošću: Danijel Reponj

Tehnika snimanja

Što se tiče tehnike snimanja, primijenio sam istu metodologiju kao i kod snimanja ranije spomenutih zvijezda. U primarnom fokusu teleskopa SkyWatcher Maksutov MAK 127/1500 mmsnimio sam 40 fotografija s ekspozicijama od 30 sekundi pri ISO 3200 i sve ih stackirao u završnu astrofotografiju ukupne ekspozicije od 1200 sekundi, odnosno 20 minuta. Zvijezda Irena vidi se i manjim teleskopima u zviježđu Herkula, na koordinatama 16h15m50.36s po rektascenziji i +10°01'57.3" po deklinaciji.

Slika 4 750Zvijezda WASP-38 - Irena (inverzni snimak). © Ljubaznošću: Danijel Reponj

Završna riječ

I eto, ovime završavam svoj lov na zvijezde koje nose imena nacionalnih identiteta Hrvatske i zemalja koje ju okružuju. Nadam se da sam vam barem malo približio sliku kako one izgledaju i čime se astronomi susreću u svojem svakodnevnom (svakonoćnom) radu. Ne ustručavajte se razgovarati s njima o svemu što vas zanima. Astronomi su baš ljubopitljiva bića i rado će s vama podijeliti svoja znanja jer obožavaju kada se netko interesira za to čime se bave. Pridružite im se u astronomskim društvima i udrugama, pogledajte kroz njihove teleskope i naučite ponešto novoga što do sada niste znali. Želim vam vedro nebo!

Upoznajte Stribora, prvu hrvatsku zvijezdu na nebu