TV Astronomija

VRT FIZIKE: Gospodar mašina

GospodarMasina 4

VRT FIZIKE: Gospodar mašina

„I hipotetičke i realne Tjuringove mašine ne samo da su otvorile renesansu računarstva, nego su odigrale i ključnu ulogu u pobedi nad nemačkim snagama u Drugom svetskom ratu“, kaže dr Dušan Vudragović iz Institituta za fiziku u Beogradu u dvadeset devetoj epizodi naučnopopularnog video-serijala „Vrt Fizike“.

Kompjuterizovana naočare sa holografskim sočivima

Naocare 3

Teleportacija - HoloLens

Brazilski softverski inženjer i izumitelj hardvera Alex Kipman razvio je HoloLens, kompjutorizirane naočale s holografskim lećama za iskustvo gledanja stvarnog svijeta obogaćenog virtualnom stvarnošću: to je tzv. miješana stvarnost ili poboljšana stvarnost (AR). Na tržište ga stavlja Microsoft i trenutačno je dostupan za inženjere koji razvijaju softvere i poslovne klijente. Dok tehnologija virtualne stvarnosti zamjenjuje fizički svijet potpuno simuliranim okolišem, miješana stvarnost pozadinu stvarnog svijeta dopunjava virtualnim digitalnim sadržajem.

Kvantni računar

Kvantni racunar 3

Kvantno računalo

...Dakle, ako „izmislimo“ neke nove i neobične kvantne bitove, možemo na njima primjenjivati neke nove i neobične operacije, nedostupne klasičnom računalu. I to je ideja iza kvantnih računala – ona na fundamentalnom nivou omogućuju izvođenje operacija nemogućih klasičnim računalima. Klasična računala mogu simulirati kvantna, ali ne jako efikasno – za simulaciju 49 qubita potrebno je oko 4 TB.

Kometi - Meta Zemlja?

k2

Kometi - Meta Zemlja?

Golema gromada dolijeće iz dalekog svemira i juri ravno prema Zemlji. Udar izaziva globalnu katastrofu. To nije znanstvena fantastika, to se dogodilo prije 65 milijuna godina i pri tom je izumrla većina života na Zemlji, uključujući i dinosaure.

Fermijev paradoks - još 10 potencijalnih rešenja ove misterije

FP 3

Fermi's paradox - 10 more potential solutions to this mystery

Astrobiolozi više od pola veka razbijaju glavu oko pitanja gde su vanzemaljci i zašto ih ne primećujemo kada iz svega proizilazi da njih mora biti. Bar je tako prema našoj, zemaljskoj logici. U ovom videu se navodi deset mogućih razloga zašto do sada nismo zapazili vanzemaljce.

VRT FIZIKE: Mračno pitanje Vernera Hajzenberga

h3

VRT FIZIKE: Mračno pitanje Vernera Hajzenberga

...Jačanje nacizma u Nemačkoj neposredno pred Drugi svetski rad doveo je do osporavanja kvantne mehanike, ali i moderne fizike u potpunosti. Razlog je bio ideološke priorde jer su velike doprinose dali naučnici jevrejskog porekla. Međutim, Hajzenberg koji je prema rečima dr Balaža kasnije imao kontroverznu ulogu u nemačkom nuklearnom programu, stao je u odbranu fizike i svih naučnika koji su učestvovali u njenom stvaranju.

Tranzit ISS preko Meseca

TranzitISS

Tranzit ISS

Izuzetno lep snimak ISS-a kako prelazi Mesec.

Snimio u petak, 16. jula 2021. godine astrofotograf Ron Mej (May), sa posmatračke lokacije Plavi kanjon Astronomskog društva doline Sakramenta u Kaliforniji. Koristio je iPhone12 Pro i legendarni Questar, 90 mm / F14.2 Maksutov-Kasegren sa uvećanjem od 80x. Ovaj video je usporen oko osam puta radi lakšeg gledanja.

3D karta Mliječne staze

3DMlecni put3

3D karta Mliječne staze

Gaia je satelit koji je lansirala Europska svemirska agencija (ESA) u prosincu 2013. Njegova misija je stvoriti najveću i najprecizniju trodimenzionalnu kartu naše galaksije Mliječne staze koja će se sastojati od otprilike jedne milijarde astronomskih objekata, pritom mjereći položaje, udaljenosti i kretanja zvijezda s nevjerojatnom preciznosti te otkrivajući nove spoznaje o sastavu, stvaranju i razvoju Galaksije.