adrbbanner Astronomsko društvo „Ruđer Bošković”; www.adrb.org; e-mail: Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli.: tel: (011) 3032133

90. KURS ASTRONOMIJE ZAPOČETNIKE PROLEĆNI DEO – SFERNA ASTRONOMIJA I PLANETOLOGIJA

termin
tema
petak, 6. IV
20h15m
NEBESKA SFERA I SAZVEŽĐA – Pojam i osnovni elementi nebeske sfere – Prividna zvezdana veličina – Sazvežđe, asterizam i karta neba – Primeri sazvežđa i asterizama
subota, 7. IV
17h00m
ASTROGNOZIJA – Sazvežđa cirkumpolarnog neba – Sazvežđa prolećnog neba – Sazvežđa letnjeg neba – Sazvežđa jesenjeg neba – Sazvežđa zimskog neba
petak, 13. IV
20h15m
ZEMLjINA ROTACIJA – Zemljina rotacija i dnevna rotacija nebeske sfere – Geografski koordinatni sistem – Elementi nebeske sfere izvedeni iz Zemljine rotacije – Posledice dnevne rotacije nebeske sfere
subota, 14. IV
17h00m
ZEMLjINA REVOLUCIJA – Zemljina revolucija i Sunčevo prividno godišnje kretanje – Elementi nebeske sfere izvedeni iz Zemljine revolucije – Posledice prividnog godišnjeg kretanja Sunca
petak, 20. IV
20h15m
VREME U GRAĐANSKOJ UPOTREBI – I DEO: SUNČEVO VREME – Pravo Sunčevo vreme – Srednje Sunčevo vreme – Građansko, zonsko i ukazno vreme – Međunarodna datumska granica
ponedeljak, 23. IV
20h15m
VREME U GRAĐANSKOJ UPOTREBI – II DEO: KALENDAR – Pojam kalendara – Julijanski kalendar – Gregorijanski kalendar
petak, 27. IV
20h15m
KRETANjE MESECA I NjEGOVE POSLEDICE – Mesečeve mene – Sinodički i siderički mesec – Pomračenja Meseca – Pomračenja Sunca
subota, 28. IV
17h00m
KRETANjE PLANETA – Prividno kretanje unutrašnjih planeta – Prividno kretanje spoljnih planeta – Pravo kretanje planeta: Keplerovi zakoni – Njutnov zakon gravitacije
petak, 4. V
20h15m
ZEMLjA I MESEC – I DEO: UNUTRAŠNjA STRUKTURA, TEKTONIKA I VULKANIZAM – Mehanizmi zagrevanja Zemlje i Meseca – Unutrašnja struktura Zemlje i Meseca – Magnetno polje Zemlje i Meseca – Tektonski procesi na Zemlji – nastanak i kretanje litosferskih ploča – Vulkanizam na Zemlji i Mesecu
subota, 5. V 17h00m
ZEMLjA I MESEC – II DEO: ATMOSFERA, EROZIJA I UDARNI KRATERI – Nastanak udarnih kratera na Zemlji i Mesecu – Zemljina atmosfera – mehanizmi obnavljanja i nestanka, efekat staklenika, struktura – Mehanizmi meteoroloških fenomena u Zemljinoj atmosferi – Erozija na Zemlji
petak, 11. V 20h15m
MERKUR, MARS I VENERA – I DEO: UNUTRAŠNjA STRUKTURA, TEKTONIKA I VULKANIZAM – Unutrašnja struktura Merkura, Marsa i Venere – Magnetna polja Merkura, Marsa i Venere – Tektonski procesi na Merkuru, Marsu iVeneri – Vulkanizam na Merkuru, Marsu i Veneri
subota, 12. V 17h00m
MERKUR, MARS I VENERA – II DEO: ATMOSFERE, EROZIJA I UDARNI KRATERI – Atmosfere Marsa i Venere – Udarni krateri na Merkuru, Marsu i Veneri – Erozija na Marsu i Veneri
petak, 18. V 20h15m
subota, 19. V 17h00m
petak, 25. V 20h15m
PRSTENI PLANETA JUPITEROVOG TIPA – Struktura, fizičke osobine i nastanak Saturnovih prstena – Struktura, fizičke osobine i nastanak Jupiterovih, Uranovih i Neptunovih prstena – Interakcija prstena sa satelitima
subota, 26. V 17h00m
PATULjASTE PLANETE I KOMETE – Položaj, kretanje i fizičke osobine patuljastih planeta – Položaj, kretanje i fizičke osobine kometa – Fizički procesi na kometama u blizini Sunca – Meteoroidi, meteoroidski rojevi i potoci i meteori
petak, 1. VI 20h15m
ASTEROIDI – Položaj i kretanje asteroida – Fizičke osobine asteroida – Zemlji bliski objekti – Meteoriti
subota, 2. VI 17h00m
petak, 8. VI 20h15m
VANSOLARNE PLANETE – Metode detekcije vansolarnih planeta – Istorijat otkrivanja vansolarnih planeta – Fizičke osobine vansolarnih planeta

JESENJI DEO – FIZIKA ZVEZDA, GALAKTIČKA I VANGALAKTIČKA ASTRONOMIJA IKOSMOLOGIJA

termin

tema

petak, 7. IX 20h15m

SUNCE – I DEO: JEZGRO I OMOTAČ – Sunčevo jezgro: rr-ciklus i neutrinska emisija – Konvektivna zona: granule i supergranule – Helioseizmologija

subota, 8. IX 17h00m

SUNCE – II DEO: ATMOSFERA – Hromosfera i korona – Aktivni regioni – Oblici Sunčeve aktivnosti – Sunčev vetar

petak, 14. IX 20h15m

ZVEZDE – I DEO: DALjINA I LUMINOZNOST – Termonuklearne reakcije i hidrostatička ravnoteža – Tipovi zvezda – Godišnja zvezdana partalaksa – Luminoznost i apsolutna zvezdana veličina

subota, 15. IX  17h00m

ZVEZDE – II DEO: SPEKTRALNI TIP I HR-DIJAGRAM – Elektromagnetni spektar – Harvardska klasifikacija zvezdanih spektara – Hercšprung-Raselov dijagram

petak, 21. IX 20h15m

NASTANAK ZVEZDA I EVOLUCIJA ZVEZDA MALIH MASA – Sažimanje jezgra molekularnog oblaka – Faza protozvezde – Faza glavnog niza HR dijagrama – Faze crvenog džina sa inertnim unutrašnjim helijumskim jezgrom, sa aktivnim unutrašnjim helijumskim jezgrom i sa inertnim ugljeničnim unutrašnjim jezgrom

subota, 22. IX  17h00m

OSTACI ZVEZDA MALIH MASA – Planetarna maglina – Helijumski i ugljenični beli patuljak – Nove – Supernova belog patuljka

petak, 28. IX 20h15m

EVOLUCIJA ZVEZDA VELIKIH MASA – Transformacije zvezdanog jezgra tokom faza crvenog džina i superdžina – Gravitaciona supernova

subota, 29. IX  17h00m

OSTACI ZVEZDA VELIKIH MASA – Ostatak supernove – Neutronska zvezda – Zvezdana crna rupa

petak, 5. X 20h15m

MLEČNI PUT – I DEO: ZVEZDANI DISK – Projekcija Galaksije na nebesku sferu – Osnovni zvezdani podsistemi Galaksije – Zvezdani disk i spiralna struktura – Mehanizam održavanja spiralne strukture diska

subota, 6. X 17h00m

MLEČNI PUT – II DEO: CENTRALNI OVAL I ZVEZDANI HALO – Zvezdani halo i zbijena zvezdana jata – Galaktički centar

petak, 12. X
20h15m

MLEČNI PUT – III DEO: MEĐUZVEZDANA MATERIJA – Gasoviti galaktički disk – Faze međuzvezdanog gasa – Molekulski gas – Galaktičko recikliranje – Međuzvezdana prašina

subota, 13. X
17h00m

MLEČNI PUT – IV DEO: TAMNA MATERIJA I EVOLUCIJA – Rotaciona kriva Galaksije – Tamna materija – Tamni galaktički halo – Evolucija Galaksije

petak, 19. X
20h15m

GALAKSIJE – Eliptične galaksije – Sočivaste galaksije – Spiralne galaksije – Nepravilne galaksije

subota, 20. X
17h00m

AKTIVNA GALAKTIČKA JEZGRA I EVOLUCIJA GALAKSIJA – Sejfertove galaksije – Radio galaksije – Kvazari – Blazari – Objedinjeni model aktivnog galaktičkog jezgra – Evolucija galaksija

petak, 26. X 20h15m

STRUKTURA KOSMOSA NA VELIKOJ PROSTORNOJ SKALI – Galaktičke grupe, jata i superjata – Lokalna grupa – Prostorna mreža na najvećoj skali: čvorovi, niti, praznine

subota, 27. X
17h00m

HABLOV ZAKON – Crveni pomak u spektrima galaksija – Određivanje udaljenosti metodom cefeida – Hablov zakon

petak, 2. XI
20h15m

EVOLUCIJA KOSMOSA – I DEO: OD VELIKOG PRASKA DO POZADINSKOG KOSMIČKOG ZRAČENjA – Nastanak teorije Velikog praska – Otkriće mikrotalasnog pozadinskog zračenja – Etape u dosadašnjem razvoju kosmosa

subota, 3. XI
17h00m

EVOLUCIJA KOSMOSA – II DEO: KOSMOLOŠKI PARAMETRI I BUDUĆNOST KOSMOSA – Kosmološki parametri – Mogući pravci buduće evolucije kosmosa – Otkriće tamne energije. Budućnost kosmosa

petak, 9. XI
20h15m

VANZEMALjSKI ŽIVOT – Biološka evolucija na Zemlji. Molekul DNK – Mogućnost postojanja života na drugim telima Sunčevog sistema – Uslovi za postojanje života na vansolarnim planetama – Traganje za vanzemaljskim životom – Mogućnost kontakta s vanzemaljskim oblicima života. Fenomen NLO

Kurs se održava u planetarijumu Astronomskog društva „Ruđer Bošković” na Kalemegdanu (nalazi se u Donjem gradu, ispod crkve svete Petke) i besplatan je.

Author: AD "Ruđer Bošković"