Šarl Mesije, francuski astronom, jedan od najpoznatijih lovaca na komete je 1758. godine, u sazvežđu Bika otkrio magličasti kometoliki objekat koji se za razliku od kometa nije kretao. Ovaj objekat, pod oznakom M1 će zauzeti prvo mesto u Mesijeovom katalogu.

sm

Mesije, kao ni bilo ko od njegovih savremenika nije moga ni da nasluti da se radi o ostatku supernove, jednom od najžešćih događaja u svemiru koji se dogodio 1054. godine, da su ga tada posmatrali kineski astronomi i američki indijanci, da se u središtu ove magline nalazi neutronska zvezda jedan od najegzotičnijih objekata u svemiru

m1

Katalog će u istoriji astronomije ostati poznat kao prvi kataloški prikaz objekata dubokog neba.

sm3

Katalog sadrži 110 objekata koji se od polovine marta do polovine aprila mogu videti u toku jedne noći. Mesije takođe nije mogao da predpostavi da će njegov katalog biti inspiracija hiljadama astronoma širom sveta. Zadivljeni zvezdanim nebom i njegovom velikom misterijom oni se svake godine u to vreme okupljaju na svojevrsnom naučnom hepeningu ili najčuvenijem posmatračkom astronomskom takmičenju u svetu, Mesijeovom maratonu. To je prilika kada se pokazuje poznavanje i sposobnost nalaženja ovih objekata koje se nesebično razmenjuje, pa čak i u atmosferi takmičenja u tome ko će više da ih pronađe i pokaže u toku te jedne noći. Nije manje značajno ni to što astronomi amateri pokazuju spretnost u manipulisanju teleskopima i propratnom opremom.

sm2

Od 2000. godine Mesijeov maraton se svake godine održavao na Letenci, na Fruškoj gori, sa izuzetkom par godina kada se to dešavalo na Andrevlju. Okupljao je astronome iz celog regiona bivše nam Jugoslavije i drugih okolnih zemalja.

Posmatračka astronomija uvek sa sobom nosi i daje obilje informacija pa na učesnike deluje i edukativno. Mnogi ljubitelji i prijatelji astronomije, astrofizike i drugih prirodnih, pa čak i društvenih nauka su ovde dolazili samo zbog toga što su imali i šta da vide i mnogo toga novoga da nauče. Organizatori su bili Astronomski magazin, više astronomskih društava Novog Sada a uz podršku PMF Novi Sad.

sm8

U vremenu Covida svako od nas iz svog dvorišta, obližnje livade ili terase može da potraži M objekte, da ih snimi i objavi na svom fejsu, tviteru, instagramu, blogu, sajtu Astronomski magazin ili bilo kom sajtu koji se bavi naukom i njenom popularizacjom.

sm7