Eksperimentalni radar za praćenje svemirskog smeća postavljen je na lokaciji Santorcaz nedaleko Madrida u Španjolskoj. Dio je to programa Europske Svemirske Agencije pod nazivom Space Situational Awareness (SSA) za koji je izdvojeno nepunih pet milijuna eura.

radar svemirsko smece

Novi radar ima za cilj ispitati mogućnosti opažanja, praćenja i izračunavanja putanje sitnih objekata u niskoj Zemljinoj orbiti kako bi se na vrijeme predvidjela opasnost da neki od njih udari u operativne letjelice. Samim tim, dobilo bi se na vremenu u kojem bi bilo moguće pomaknuti njezinu orbitu te tako izjeći sudar. Radarski sustav čini predajna i prijemna antena koje su međusobno razmaknute nekoliko stotina metara (monostatic dizajn radara).

Izgrađene instalacije su visoko konfigurabilne te će se tijekom vremena modificirati u skladu s dobijenim rezultatima kako bi se konačne karakteristike dovele do maksimalne kvalitete i pouzdanosti rada. Na poslovima gradnje i održavanja radara uključene su tvrtke Indra Espacio (Španjolska, predajnik) te Institute for High Frequency Physics and Radar Techniques (Njemačka, predajnik). Tijekom septembra ove godine potpisan je ugovor o izradi projekta i gradnje drugog tipa radara (bistatic dizajn) čije će predajne odnosno prijemne antene biti udaljene nekoliko stotina kilometara jedna od druge. Krajnju komponentu ovog sustava činiti će nekoliko optičkih teleskopa kojima će se svemirsko smeće pratiti i u vidljivom dijelu elektromagnetskog spektra. Ako si dozvolim slobodu izražavanja osobe koja radi na popularizaciji znanosti i tehnike – ovdje je riječ o pravom „big brotheru" svemirskog otpada.