Nije naučna fantastika - pre više od pola veka svojski se radilo na izgradnji u svetu do tada nevidjenih oklopnih monstruma. Možemo ih nazvati ,,jurišnim tvrdjavama,, jer pogled na njih ne ostavlja utisak da se radi o tenkovima - kao da su više u srodstvu sa recimo, bojnim brodovima - razaračima ali ,,suvozemnog tipa,, Nemci, tvorci ovog vojnog programa koji pleni ljudsku maštu, uopšte nisu ubrajali ta velika ,,gvozdena čeda,, u tenkove.Smatrali su ih sasvim novom vrstom ili klasom oružja i dali im shodno tome i prigodno ime - ,, zemaljske krstarice ,,
Postojale su u Nemačkoj 40 - tih godina prošlog veka namere za izgradnju najmanje tri različita tipa ovih ,,zemaljskih krstarica,, Realizovana je ideja samo za onu najmanju verziju (ali i to je ipak jedan od najvećih ako ne i najveći primerak tenka u istoriji) Nazvan je, ne bez doze crnog humora - ,,Maus,, (Panzer VIII Maus) Ovo orudje je bilo 10,1 m dugo, 3, 67 m široko i 3, 66 m visoko. Težio je čak - 188 t ! Na dobrom putu kretao se brzinom od 40 km/ h pa možemo zamisliti o kakvom se motoru tu radi.
Nakon ,,Mausa,, na redu je bila pojava ,,srednjeg brata,, koji je dobio službeni naziv - Landkreuzer P. 1000 Ratte (Pacov) prikazan na slici 1 i 2. Evo i karakteristika ovog mehaničkog mastodonta :
Weight 1000 tonnes
Length 35.00 m
Width 14.00 m
Height 11.00 m
Crew 20+
ARMOR 150 - 360 mm
Primary armament 2x 280 mm 54.5 SK C/34
Secondary armament 1x 128 mm KwK 44 L/55 8x 20 mm Flak38 2x 15 mm MG 151/15
Engine 8x Daimler-Benz MB501 20-cylinder marine diesel engines
or 2x MAN V12Z32/44 24-cylinder marine diesel engines
16,000 or 17,000 hp (13,000 kW)
Speed 40 km/h
Kao što sam već napomenuo, ove naprave kao da više imaju veze sa nekim brodovima - topovnjačama (ili teškim krstaricama poput ,,Scharnhorst,, i ,,Gneisenau,, ) nego sa tenkovima.Čak je i pogon s tim u vezi : radi se o velikom brodskom dizel - motoru istovetnom onom koje su imale podmornice ( U- bot ) i koji je raspolagao snagom od čak 17. 000 konjskih snaga ! A onda i naoružanje - ,,Landkreuzer,, je opremljen pored ostalog i mornaričkom artiljerijom, velikim topovima koje koriste razarači i krstarice ( !? ) kalibra - 280 mm ! Upareni topovi su montirani na modifikovanu obrtnu kupolu - kulu kakvu upravo koriste bojni brodovi.Domet njihovih pancirnih zrna sa brizantnim eksplozivom bio je - 40 km !
Sve postaje malo jasnije kada otkrijemo na čiji predlog je ceo pothvat i započet. Inicijator je bio jedan od rukovodilaca firme ,,Krupp,, i specijalni oficir za konstrukciju podmornica - Grote. Proračuni su pokazali da je moguće uspešno rasporediti 1000 t mase ,,Landkreuzera,, uz pomoć specijalno konstruisanih širokih gusenica (sa svake njegove strane nalazile bi se jedna pored druge tri gusenice od kojih bi svaka bila široka 1, 2 m) medjutim i pored toga putevi kojim bi ovaj dinosaur prošao - bili sasvim uništeni. Ovakva neman je neku svoju svrhu mogla da ostvari jedino u beskrajnim, ravnim Ruskim stepama i on je u stvari za to i bio namenjen.
Za ,,ličnu zaštitu,, od napada iz vazduha ili sa zemlje, bilo je predvidjeno da na gornjoj platformi nosi:
automatski protiv - tenkovski top od 128 mm, dva brzometna topa ,,Mauser - MG 151,, kalibra 15 mm i čak osam protiv - avionska brzometna topa tipa ,,Flak 38,, od 20 mm !
Krajem 1943 ovaj projekt je ipak stopirao ministar ratne industrije - Albert Šper i to u trenutku kada je već bila izgradjena jedna obrtna kupola sa topovima (izgleda da je ta kupola nakon prekida gradnje prve ,,zemaljske krstarice,, završilau Norveškoj i to tako što je ukopana u zemlju u sklopu jedne obalske fortifikacije) Možda se došlo do zaključka da je ekonomičnije za te pare i od toliko tona kvalitetnog Krupovog čelika napraviti više stotina manjih tenkova nego jedan ili dva gigantska (neki izvori ipak pominju mogućnost da je pred kraj rata bilo izgradjeno u brodogradilištu u Hamburgu - dva ili tri ,,Ratte,, kolosa i da su oni čak uzeli nekog učešća u borbi protiv Sovjetske armije. Navodno su svi uništeni napadom teških bombardera )
Stopiran je i još jedan megalomanski plan na granici fantastike. Nakon ,,najmladjeg,, i ,,srednjeg ,, na svet je trebao da dodje i ,,najstariji brat - ,,orijaški ,,Landkreuzer P. 1500 Monster,, (Sl.br. 3 ) Bio bi za još 500 t teži od ,,Landkreuzera P. 1000 Ratte,, i imaobi posadu od čak stotinu ljudi a njegovo osnovno naoružanje činio bi dalekometni top kalibra čak - 80 cm ! ( Dakle, neka vrsta ,,Dore,, ili ,,Debele Berte,, na gusenicama )
Weight 1,500 tonnes
Length 42.00 m
Width 18.00 m
Height 7.00 m
Crew 100+
Armor 250 mm (hull front)
Primary armament 80 cm K (E) gun
Secondary armament Two 15 cm sFH 18/1 L/30 (howitzer)
Multiple 15 mm MG151/15
Engine Four MAN M9v 40/46 U-boat diesels 2,200 hp
Speed 15 km/h
Šta bi se zaista dogodilo da je ovaj ,,iron dream,, i ostvaren ? Mislim da do značajnijeg preokreta u ratu ne bi došlo.Ove džinovske mašine bi zbog svoje veličine bile idealne mete avijacije od koje bi mogle da se odbrane jednako uspešno koliko i brodovi na moru .To znači da bi i pored desetak brzometnih topova bilo dovoljno da jedan avion u napadu pogodi ,,Landkreuzer,, sa jednom ili dve bombe većeg kalibra i ogromna, skupa ,,pokretna tvrdjava,, bi postala hrpa gvoždja. Jedan Ruski general je dobro zapazio još na početku operacije ,,Barbarosa,, zašto Nemci ne mogu da dobiju svetski rat. Rekao je : ,,Zato što imaju mehanički pogled na svet...,,
A ja bih dodao da je ova osobina nekako svojstvena i svim ostalim germanskim narodima. I trenutno vodeća svetska sila ,,s one strane velike bare,, čije je stanovništvo i kultura dominantno germanskog porekla, imaju sličan ,,mehanički pogled na svet,, koji polazi od carstva materijalnog i fizički kolosalnog . Forma tu nadomesta suštinu a tek kakav iznenadni potres pokaže s vremena na vreme i - pravo stanje stvari...