Pre koju deceniju to je možda bio samo kuriozitet, samo opit koga niko nije dokraja ozbiljno shvatao ( 1946 godine, Robert Fulton je konstruisao napravu koju je nazvao - ,,Airphibian,,) Sada polako postajemo svesni da jedna potpuno nova vrsta transpotnih sredstava traži sve više svoje mesto pod suncem i postaje neopozivo naša svakodnevica i realnost.
Radi se o klasi vozila koja još nije sasvim definisana pa postoje i različiti nazivi, od slučaja do slučaja.Neko ih jednostavno naziva ,,leteća kola,, ili ,,nebeska kola,, (Skycar) Ima i kovanica poput ,,Hovercar,, itd. U suštini, radi se o ,,hibridu,, vozilu koje objedinjuje osobine i aviona i automobila kao što podmornica predstavlja zavisno od potrebe i površinsku plovnu jedinicu i brod koji se kreće u dubinama okeana.
Budući da nije ni ,,čistokrvni,, auto koji praši po drumu ni pravi avion, reklo bi se da je ovaj čudnovati hibridni stvor u mnogo čemu osudjen na osrednjost - ali polako, bez suviše brzih zaključaka...Ove ,,amfibije,, su ipak našle svoju slobodnu nišu.Prostor koji niko drugi nemože tako dobro da popuni.Naime, za urbane zone su idealnije od aviona pa čak i od helikoptera.Treba im zaista minimum prostora (jedan tip zahteva pistu ali ne dužu od 30 m.Onima sa vertikalnim poletanjem treba manje prostora i od helikoptera zato što nemaju isturene elise) pristupačnije su i lakše za upotrebu a zbog svoje veće jednostavnosti verovatno će biti i jeftinije za proizvodnju pa samim tim i dostupnije običnom gradjaninu i mnogim službama - sanitet, vatrogasci itd.Njima je dobar i sasvim običan parking ! Izgleda da sa ovom napravom čovek konačno dobija individualno sredstvo vazdušnog prevoza i za široke mase. Nešto kao ,,Ford T,, ali u vazdušnom saobraćaju.
U ovom tekstu predstaviću tri trenutno najzanimljivija modela a to su :
Lark - 4 (Летающий автомобиль Ларк - 4) proizveden u Ruskoj federaciji, ,,Terrafugia Transition,, napravljenoj u SAD i ,,X - Hawk,, ili ,,City - Hawk,, Made in Izrael.LARK - 4
Slika 1
Dostupni podaci o ,,Larku,, u nekim segmentima deluju mi pomalo neverovatno, recimo : ,,Дальность полёта ... с пилотом и одним пассажиром - 3.400 км,, što će reći da ,,Lark,, može s pilotom i jednim putnikom da prevali i 3.400 km !
Brzina od 43 do 750 км/h a ,,Максимальная высота полёта - около 12.000 м,, (Ovako mala letelica ima plafon na 12.000 m ?! )Pista - do 30 м dužine.
Potrošnja - 10,9 kg goriva na 100 km leta.Razmah krila - 5,85 m.
Dužina ,,Larka - 4,, - 6,85 m.
Visina ( sa uzdignutim - sklopljenim krilima ) 2,24 m.
Težina samog ,,Larka - 4,, - 385 kg.
Maksimalna uzletna težina - 985 kg.
Motori - ТВД 400
TERRAFUGIA TRANSITION
Naziv mi baš nije jasan ali ,,kopčam,, na osnovu fotografija (vidi sl.2, 3, 4, 5) da se ovde radi o nekom vrlo ozbiljnom ( čitaj - već komercijalnom ) proizvodu Na sajtu www.terafugia.com lepo stoji :
Slika 2
Slika 3
Slika 4
Slika 5
Performance
Cruise: 100 kts (115 mph)
Rotate: 70 kts (80 mph)
Stall: 45 kts (51 mph)
Range: 400nm (460 mi)
Takeoff over 50' obstacle: 1700'
Fuel burn: 5 gph
Fuel tank: 20 gallons
Useful Load: 430 lbs
On road: 30 mpg, 65 mph
Light Sport Aircraft (LSA)
Takodje stoji i cena s obzirom da se ,,Terrafugia,, sasvim legalno prodaje.Pomenuto zadovoljstvo košta skromnih - $194,000 ! Ali, šta je to u odnosu na ono što dobijate - i auto i avion u jednom pakovanju ? Hello Future !!!
CITY HAWK
U Izraelu razvijaju ovo čudo koje me izuzetno asocira na neke apokaliptične scene filma ,,Terminator,, (bilo koji deo) Pogledajte i sami (sl.6, 7, 8, 9) Ova VTOL naprava (vertikalno poletanje) meni izgleda bliža howerkraftu nego avionu ali karakteristike baš i nisu takve :
Slika 6
Slika 7
Slika 8
Slika 9
Max speed: 155 mph (248 km/h)
Max altitude: 12,000 ft (3,700 m)
,,Hawk,, ne leti bog zna kako visoko. Ona ko je dizajnirao mašinu valjda je hteo da ima jako poboljšanu i usavršenu verziju ,,vazdušnog džipa,, Ovaj ,,Gradski Soko,, je prevashodno vojna letelica za prevoz trupa i logističku podršku.NJegovo je da ,,skakuće,, kao konjić u šahu, da se spušta u gradska dvorišta i na ulice.U odnosu na njega helikopter izgleda kao bolesno komplikovana stvar.Slutim da ćemo za desetak - dvadesetak godina ovaj prizor vidjati često ako ne ispred svoje kuće onda bar u mnogim udarnim vestima informativnih emisija.Ova će naprava biti povezivana sa mnogim prirodnim katastrofama ( požarima, poplavama ) i nekim novim ,,Vietnam War,, dešavanjima ( koji se naravno neće zvati tako )