Povodom komentara na članak Otkrivena tajna Gagarinove pogibije autor članka, Grujica Ivanović, je poslao nekoliko dodatnih objašnjenja i činjenica o Gagarinu i odnosu države prema njemu.


gagarin viki

"Slažem sa sa oba komentara.

Gagarin se teško nosio sa bremenom slave, ali je sa druge strane neodgovorno ponašanje rukovodstva države i generala Vazduhplovnih snaga kojima je Gagarin bio potčinjen dovelo do njegove pogibije. Ako je namera bila da se Gagarin sačuva, onda ga je trebalo odvojiti od opasnih letova na avionima i naravno od misija u kosmos.

Međutim, kako je vreme prolazilo, tako je njegov uticaj rastao. Gagarinova popularnost je vrlo brzo dostigla toliki nivo da je od nje čak zazirao i sam Brežnjev. Za to vreme, ostareli general Nikolaj Kamanjin, koji je kao staljinista teško prolazio kroz 'borbe' sa maršalima i članovima Hruščovljevog i kasnije Brežnjevljevog politbiroa, bio je sve umorniji i, rekao bih, manje zaninteresovan za bezbenost Gagarina. Pod Hruščovim, Gagarin je bio zaštićen i nije bilo govora o ikakvim letovima na borbenim avionima ili u kosmos. Kada je Hruščov pao, Brežnjev, za koga se dobro znalo da Gagarina nije voleo, nije tome pridavao poseban značaj.

Tako je Gagarinu dozvoljeno da započne trenažne letove na dvosedom avionu MiG-15 koji su trebali da ga vrate među aktivne pilote, budući da godinama nije upravljao avionima.
Zbog svog statusa, Gagarin je leteo sa glavnim instruktorom letačke obuke kosmonauta, pukovnikom Vladimirom Serjoginom. Gagarin je u svojoj letačkoj knjižici imao samo oko 200 časova provedenih za komandama aviona, tako da je među kosmonautima, posebno onim iz druge grupe (iz 1963.) gde je bilo pravih vzadušnih asova i probnih pilota najviše klase bio potpuni autsajder. Komandovanje odredom takvih kosmonauta i pilota očigledno je za Gagarina bio preveliki teret.

Takođe, teško je shvatiti da je u oblasti trenažnih letova, kada je Gagarin leteo, bilo toliko aviona. Tamo su se istovremeno obavljali i trenažni letovi i normalni letovi na avionima MiG-17, "Suhoj", MiG-21, An. Čak su novi kosmonauti tada obavljali padobranske skokove u istoj oblasti, istina na manjoj visini. Tamo je bilo kao u košnici, dok dole na Zemlji u kontroli leta takođe nije sve bilo na nivou. Moguće je da među dispečerima odgovrnim za kontrolu leta pojedinih aviona nije bilo odgovarajuće sinhronizacije. Sve u svemu, nije bilo adekvatne kontrole vazdušnog prostora u zoni trenaznog leta prvog kosmonauta.

Pored povratka avionskim letovima, Gagarinu je Kamanjin dozvolio da započne i prepreme za kosmičke letove. Kao što se zna, Gagarin je bio imenovan za dublera Vladimira Komarova i to, ni manje ni više, nego u prvom pilotiranom letu novog kosmičkog broda "Sajuz" koji je obavljen aprila 1967. Mogao bih da razumem da je postavljen za dublera u nekoj potonjoj misiji, kada je tehnika novog kosmičkog broda ispitana i proverena, ali definitvno ne u prvoj misiji. To je takođe jos jedan pokazatelj odnosa države prema Gagarinu. I svi znamo šta se desilo Komarovu. Tek posle pogibije Komarova, Gagarinu je rečeno da o njegovom durgom letu u kosmos nema ništa. Zato mu je, možda delom i kao kompenzacija za izgubljeni kosmos, dozvoljeno da se vrati tranaznim letovima na borbenim avionima.

Najveći paradoks je da je Gagarin bio pukovnik, heroj SSSR-a, zamenik načelnika Centra za obuku kosmonauta, imao je 34 godine i pitanje je koliko bi, kao budući načelnik tog Centra mogao da leti kao vojni pilot. I zbog čega? Toliko je bilo mladih pilota da je Gagarinov povratak među aktivne pilote bio potpuno nelogičan i suvišan. Plaćena je prevelika cena zbog popustljivosti Kamanjina.

Objašnjenje Leonova, iako pomalo prenaglašava svoju ulogu u demistifikovanju pigibje Gagarina (sa kojim je, uzgred Leonov bio možda najbliži među kosmonuatima prvog Odreda), nije verzija, već činjenica o kojoj se poprilično dugo znalo. Leonov je još pre nekoliko godina rekao da je jedan neodgovorni pilot "Suhoja" (naveo je da je bio potpukovnik), izazvao nesreću 'igrajući' se na nebu.

Ovih dana je osvanulo još nekoliko tekstova iste sadržine, tako da je time osnovni deo tajne Gagarinove smrti razjašnjen. Naravno, puna istina tek treba da bude detaljno obrazložena, objavljivanjem kompletne dokumentacije komisija koje su analizirale uzroke tragedije.


 

 

 
Jurij Aleksejevič Gagarin, prvi čovek u kosmosu, je rođen 9. marta 1934. u Gžatsku (Smolenska oblast), ali je odrastao u selu Klušino, u porodici kolhoznika.
 
Gagarin je svoj "mali korak" načinio 12. aprila 1961. kada je u svemirskom brodu Vastok obleteo Zemlju. Bio je to prvi čovekov let u kosmos i era kosmonautike ...
21 апр 2006 ... POVODOM 12. APRILA, DANA KOSMONAUTIKE JURIJ GAGARIN DO SAMOG STARTA U KOSMOS SUMNJAO DA ĆE BITI PRVI (Moskva, ...
6 апр 2011 ... Na oplati rakete velikim je slovima ispisano „Gagarin“, obilježavajući na taj način 50 godina od prvog leta čovjeka u svemir. Troje astronauta ...
 
Ove godine se navrsilo 40 godina od kako je Jurij Gagarin, sovjetski oficir, postao prvi covek koji je poleteo u svemir [Vastok 1k]. Informacija o tom letu brzinom ...
static.astronomija.co.rs/nauke/istorija/letovi/prvilet.htm
 
POVODOM DANA KOSMONAUTIKE 12. aprila 1961. godine u kosmos se vinuo prvi kosmonaut planete, Jurij Gagarin. Kako su za taj let saznali njegov brat, ...
static.astronomija.co.rs/nauke/istorija/biografije/gagarin/jurij.htm

Komentari

  • Baki said More
    Teks ima drugi akcenat, ali, svejedno,... 2 dana ranije
  • Miško said More
    Odličan text! 3 dana ranije
  • Siniša said More
    To je tačno. Kad je reč o centru mase,... 4 dana ranije
  • Duca said More
    Pa ako postoje one "mini crne rupe" to... 4 dana ranije
  • Baki said More
    21.03.2024. - "Razlog je identificiran,... 6 dana ranije

Foto...