Postoji desetak galaksija koje se, pod idealnim uslovima, mogu videti i bez optičkih pomagala. Za taj poduhvat potrebno je: oštro oko iskusnog posmatrača, veoma mnačno osmatračko mesto daleko od bilo kakavog svetlosnog okuženje i noć bez mesečine. Sem toga potrebno je i da se posmatrana galaksija nalazi visoko na nebu (kako bi njena svetlost prolazila kroz što manji sloj atmosfere), stabilna i maksimalno prozračna atmosfera i, naravno, vedro nebo.

mlecniputMlečni put

Detaljnije o tome, kao i informacije o samoj listi potražite u Vikipediji.

Lista galaksija vidljivih golim okom

Galaksija Prividna magnituda Razdaljina Sazvežđe Primedbe
Mlečni put -26,74 (Sunce), -6,5 zvezde 0 Sagittarius (centar) Naša galaksija, većina onog što golim okom vidimo na nebu nalazi se u njoj.
Veliki Magelanov oblak 0,9 160 kly (50 kpc) Dorado/Mensa Vidljiva jedino sa južen hemisfere. Najsjajniji magličast objekat na nebu.
Mali Magelanov oblak (NGC292) 2,7 200 kly (60 kpc) Tucana Vidljiva jedino sa južen hemisfere.
Andromedina galaksija(M31, NGC224) 3,4 2,5 Mly (780 kpc) Andromeda U starijim dokumentima vodi se kao Velika Andromedina maglina.
Triangulum Galaxy (M33, NGC598) 5,7 2.9 Mly (900 kpc) Triangulum Budući da je to difuzni objekat njegovo posmatranje ometa čak i skromno svetlosno zagađenje.
Kentaur A (NGC 5128) 6.84 13,7 ± 0,9 Mly (4,2 ± 0,3 Mpc) Centaurus Vidljiva goli okom prema izveštaju (Stephen James O’Meara)
Bodeova galaksija (M81, NGC3031) 6.94 12 Mly (3,6 Mpc) Ursa Major Prema osmatračkim izveštajima izuzetno iskusni astronomi ametari mogu da vide ovu galaksiju pod maksimalno dobrim osmatračkim uslovima.
Galaksija u Vajaru Sculptor Galaxy (NGC 253) 7,2 12 Mly (3,7 Mpc) Sculptor Osmatranje prijavioTimo Karhula.[18

Kly - hiljadu svetlosnih godina, kpc - hiljadu parseka, Mly - milion svetlosnih godina, Mpc - milion parseka

(ažurirano 9. decembra 2021)

+1 #3 Danijel Reponj 09-12-2021 20:45
Ajd da i ja kažem koju "pametnu". Ljudsko oko uglavnom primjećuje zvijezde do 6 magnitude. ZVIJEZDE! One su točkasti izvor svjetla koje je koncentrirano u jednoj točki. Maglice, odnosno galaksije nisu točkasti izvor svjetla nego su disperzirane na veću ili manju površinu. Zbog toga ih je teže opaziti nego zvijezde, čak kada imaju istu ili sličnu magnitudu. Ja sam uspio vidjeti Andomedinu galaksiju i to uglavnom metodom indirektnog gledanja (skrenutim pogledom, gledanjem pored nje). Nekada, kada sam bio mlađi i kada je svjetlosno zagađenje bilo bitno manje, vidio sam ju direknim pogledom. I to je bilo to. M33 i one ispod u tablici nikada nisam vidio golim okom, ma koliko god se trudio. No, ima ljudi koji mogu golim okom vidjeti Venerine mijene (faze), bez upotrebe dalekozora ili teleskopa. Ja ne mogu. Isto tako, treba biti discipliniran. Koliko puta sam "vidio" slabašne objekte samo zato što sam znao da su tamo, iako ih ne bih "vidio" da ne znam da su tamo. Zna mi se to dogoditi recimo kod bilježenja Sunčevih pjega metodom projekcije na ekran. Zahvaljujući Internetu, kad pripremam promatranje, pogledam stanje na SDO i vidim što se nalazi u Sunčevoj fotosferi. No, kada krenem s promatranjima, neke pjegice budu nevidljive iako sam ih vidio na fotografijama površine Sunca. Znam da bi trebale biti tamo, ali ih nema. I ako se natjeram da ih vidim, vidjet ću ih na kraju, a to ne odgovara stvarnoj situaciji. To znači da vidim "mentalnu" sliku, a ne realnu sliku. Zato treba biti oprezan.
0 #2 Aleksandar Zorkić 23-10-2015 10:18
Citat Орлин Атанасов:
Ozbiljno je netko vidio golim okom galaksije 8. magnitude?

Eh, u članku piše: "Postoje izvesne nedoumice oko ove liste i ona je predmet rasprava. U nekim slučajevima zasniva se na izveštajima koje je vrlo teško proveriti."

S jedne strane teško je poverovati da to neko vidi, s druge, ko zna? Nije svako oko isto i neki ljudi zaista mogu da vide ono što ostali ne mogu.
Орлин Атанасов
+1 #1 Орлин Атанасов 23-10-2015 09:57
Ozbiljno je netko vidio golim okom galaksije 8. magnitude?