Htjeli ili ne svi mi više ili manje znamo za problematiku nedavne erupcije vulkana Eyjafjallajokull na Islandu. Čak i oni koji žive pustinjačkim životom nisu mogli ne primjetiti izostanak kondezacijskih tragova avionskih motora u zraku. Zagađenje bukom na nekliko je dana izostalo i ustupilo nebeska prostranstva pticama, baš kao u neka druga, predtehnološka vremena!

krakatau-1994
Erupcija vulkana Krakatau iz 1994.

No veoma je moguće kako je Eyjafjallajokull bio samo predgovor u grmljavinu „bogova“ iz Zemljine unutrašnjosti.

Ono što nas treba zabrinuti je izjava Magnusa Tumi Gudmundssona, geofizičara s University of Iceland!

Island leži na liniji vulkanizma s kojom je povezano nekoliko prepoznatih vulkana. Jedan od njih, vulkan čiji je naziv puno lakše za izgovoriti – Katla u neposrednoj je vezi s Eyjafjallajokull. Gudmundsson priznaje kako ne postoji znanstveno doazana veza između ova dva vulkana no povijesni zapisi koji sežu tisuću i pol godina u povijest nepogrešivo ukazuju na njihovu bliskost.

Naime, ubrzo nakon svake erupcije Eyjafjallajokulla dolazilo je do „lančane reakcije“ u kojoj je uslijedila i erupcija Katle. Lokalno stanovništvo je u takvim situacijama oprezno motrilo što se događa s Katlom. I to ne bez razloga. Erupcija Katle znatno je snažnija od erupcija Eyjafjallajokulla, a u posljednjih 1000. godina bilo ih je barem dvadesetak što ovaj vulkan čini prosječno aktivnim jednom u pedeset godina! Ilustracije radi magma tunel Katle desetak je puta veći od onog za Eyjafjallajokull!

island_crta-vulkanizma
Islad leži na tektonski osjetljivoj, vulkanskoj brazdi

Kathryn Goodenough iz British Geological Survey kaže kako nemamo dokaze o povezanosti ova dva vulkana no da je moguće kako se radi o jednom „odušniku“ užarene materije duboko ispod Zemljine kore koji se preljeva u dva vulkana. S druge strane povezanost erupcija jednog i drugog nije jasna, no zapisi iz prošlosti ukazuju na njihovu bliskost. Koliko nas dijeli od nove, velike erupcije nitko nemože odrediti. Možemo samo nagađati i prema dosadašnjih iskustvima reći kako se može raditi o vremenu od nekoliko tjedana do nešto više od godinu dana, kaže Gudmundsson.

U ovim trenutcima nema seizmičke aktivnosti koja bi ukazivala na pomicanje magme unutar Katle. Dr. Goodenough iz Iceland Meteorological Office dodaje kako znanost usprkos primjenjenoj tehnologiji nema sigurne znakove kojima bi mogli predviđati „vulkansko vrijeme“ te stvar može promjeniti u svega nekoliko sati.

Gledano na Islandske, lokalno-ekonomske i agrikulturalne prilike snažna erupcija Katle ozbiljno bi ugrozila tamošnje gospodarstvo a posebice poljoprivredu. No posljedice bi bile globalne. Mir i tišina na nebu samo su najmanja stavka problema zvanog – aktivni vulkanizam.

Nekoliko snažnih tektonskih poremećaja u kombinaciji s simultanim erupcijama više velikih vulkana može u hipu promjeniti klimu planete na jakoo dugi niz godina.

JOŠ O VULKANIMA U AM