Zvezde

Tok materije po prvi put posmatran oko mlade eruptivne zvezde

sl2Svake godine protoplanetarni disk oko mlade zvezde V364 Norma postaje bogatiji za ukupno dvostruku masu Zemlje usled dotoka materijala iz okolnog prostora i koji na kraju dospe na zvezdu pri čemu se javlja povećani sjaj. Teško uočljiv fenomen je uočen od strane mađarskog tima istraživača koristeći se ALMA teleskopom, najvećim astronomskim teleskopom na Zemlji. Navedeno posmatranje je ključno za razumevanje na koji način se vrši evolucija cirkumstelarnog diska i konačnog formiranja planeta.

Veoma retko otkriće: Neuspela zvezda orbitira mrtvu zvezdu svake 71 minute

spajanjeMeđunarodni tim astronoma je koristeći podmlađeni svemirski teleskop Kepler otkrio redak dragulj: binarni sistem koji se sastoji od braon patuljka ili ti neuspele zvezde i ostatka ugašene zvezde odnosno belog patuljka. Jedan od rariteta sistema jeste taj što je orbitalni period ova dva tela svega 71,2 minute.

Novi pogled na Krab maglinu

m1Nova astronomska fotografija Krab magline (Mesje 1, NGC 1952) kompozicija teleskopskih snimaka u praktično celom opsegu frekvencija elektromagnetnog spektra od dugih talasa radio - interferometra Veoma veliki niz Very Large Array (VLA) do ekstremno kratkih talasa na kojima snima svemirski teleskop Čandra Chandra X-Ray Observatory.

Prvi Hablov višestruki snimak standardne sveće

SNAstronomi su po prvi put analizirali jednu supernovu tipa Ia koristeći se gravitacionim sočivom i Svemirskim teleskopom Habl. Četiri snimka eksplodirane zvezde će biti korištena za utvrđivanje stope ekspanzije vasione. Zahvaljujući navedenim snimcima, ovoga puta analiza širenja vasione ne zavisi od usvojenog kosmološkog modela i omogućuje nam realnu predstavu o tome koliko se brzo vasiona širi.

Spektakularan zvezdani vatromet

vatrometEksplozije zvezda su najčešće povezane sa supernovama i predstavljaju vrlo dramatične trenutke smrti jedne zvezde. Nova posmatranja teleskopom ALMA omogućuju detaljan uvid u događaje tokom eksplozije ali na sasvim drugom kraju životnog veka zvezda, u trenutku njihovog rođenja. Astronomi su uočili ove dramatične trenutke dok su istraživali zvezdani vatromet ostataka tokom rađanja grupe masivnih zvezda naglašavajući pri tome da i proces formiranja zvezda ume da bude veoma buran takođe.

Potraga za preživelom zvezdom nakon eksplozije supernove

heic1707aAstronomi su koristeći NASA/ESA Svemirski teleskop Habl posmatrali ostatak eksplozije supernove u Velikom Magelanovom oblaku. Osim što nam je podario ovu divnu sliku, teleskop Habl je možda uspeo da pronađe tragove preživelog pratioca zvezde koja je eksplodirala.

ISTORIJA JEDNE MISTERIJE: EPSILON AURIGAE

epsylon aurigae wJedna od trenutno najvećih misterija u astronomiji je upravo ova zvezda - i tako već  dva veka unazad. Zvezda treće magnitude u neposrednoj blizini Kapele je primećena još u najranijim vremenima; u ranom srednjem veku je od strane Arapa dobila ime Almaaz (što znači jarac; nimalo čudno uzevši u obzir da se Kočijaš odnosno Erihtonijus uvek predstavljao kao dekica koji u naručju drži dva mala jareta).