Zvezde

Kraj ere Supernove 1987A

sn4Pre tri decenije, astronomi su zabeležili eksploziju zvezde koja je bila najsjajnija u poslednjih 400 godina. Titanska supernova, nazvana Supernova 1987A (SN 1987A), blještala je snagom 100.000.000 Sunaca nekoliko meseci nakon otkrića 23. februara 1987.

Pedeset godina od otkrića pulsara – zasluga astronomkinje Džoselin Bel

p1

Godina 2017-ta je pedesetogodišnjica otkrića prvog pulsara u istoriji. U međuvremenu, otkrili smo više od dve hiljade šest stotina pulsara i to uglavnom unutar naše Galaksije, u Mlečnom putu a neke od njih smo koristili radi detektovanja niskofrekventnih gravitacionih talasa kako bi joj istražili građu i proverili posledice Opšte teorije relativnosti.

Uticaj kosmičke mreže vlakana na stopu rađanja zvezda

slika1

Astronom Gregori Rudnik vidi vasionu ispresecanu nečim poput međuzvezdane mreže najmoćnijih autoputeva. Galaktička vlakna – niti materije u nekom od agregatnih stanja razvučene milionima svetlosnih godina preko vasione spajaju jata galaksija kao što javni putevi povezuju različite oblasti na Zemlji.

Pogled u Sunčevu budućnost kroz Almine fotografije crvenog džina

crveni dzinPo prvi put posmatrani detalji na površini jedne stare zvezde Sunčeve mase. Snimci ALMA teleskopom od strane astronoma istraživača sa Univerziteta Čalmers (Geteborg, Švedska) ukazuju da se radi o zvezdi džinu i čiji je prečnik jednak dvostrukoj veličini Zemljine orbite oko Sunca. Pored ogromnih dimenzija, uočljivi su i neočekivano moćni talasi u atmosfera opisane zvezde. Rezultati istraživanja su objavljeni u astronomskom žurnalu Nature Astronomy oktobra meseca ove godine.