Zvezde

Pedeset godina od otkrića pulsara – zasluga astronomkinje Džoselin Bel

p1

Godina 2017-ta je pedesetogodišnjica otkrića prvog pulsara u istoriji. U međuvremenu, otkrili smo više od dve hiljade šest stotina pulsara i to uglavnom unutar naše Galaksije, u Mlečnom putu a neke od njih smo koristili radi detektovanja niskofrekventnih gravitacionih talasa kako bi joj istražili građu i proverili posledice Opšte teorije relativnosti.

Uticaj kosmičke mreže vlakana na stopu rađanja zvezda

slika1

Astronom Gregori Rudnik vidi vasionu ispresecanu nečim poput međuzvezdane mreže najmoćnijih autoputeva. Galaktička vlakna – niti materije u nekom od agregatnih stanja razvučene milionima svetlosnih godina preko vasione spajaju jata galaksija kao što javni putevi povezuju različite oblasti na Zemlji.

Pogled u Sunčevu budućnost kroz Almine fotografije crvenog džina

crveni dzinPo prvi put posmatrani detalji na površini jedne stare zvezde Sunčeve mase. Snimci ALMA teleskopom od strane astronoma istraživača sa Univerziteta Čalmers (Geteborg, Švedska) ukazuju da se radi o zvezdi džinu i čiji je prečnik jednak dvostrukoj veličini Zemljine orbite oko Sunca. Pored ogromnih dimenzija, uočljivi su i neočekivano moćni talasi u atmosfera opisane zvezde. Rezultati istraživanja su objavljeni u astronomskom žurnalu Nature Astronomy oktobra meseca ove godine.

Spirale zvezdanih vetrova pogonjene pegama supedžinova

spiraleKanadski tim astronoma je nedavno otkrio da pege [i]superdžina stvaraju ogromne spiralne [ii]zvezdane vetrove u okolini zvezde. Navedeno otkriće je objavljeno u skorašnjem izdanju astronomskog žurnala [iii]Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.