Zvezde

SNRCrop

U februaru 1987. godine je eksplodirala Supernova 1987A (SN 1987A). Nastala je kao rezultat smrti masivne zvezde u Velikom Magelanovom oblaku, patuljastoj satelitskoj galaksiji Mlečnog puta udaljenoj 160.000 svetlosnih godina. Do sada je ovaj ostatak proučavan teleskopima na svim talasnim dužinama svetlosti od rendgenskih do radio zraka.

Opširnije: ST Džejms Veb otkriva dokaze o postojanju neutronske zvezde u ostatku supernove 1987A

Write comment (1 Comment)

Rađanja zvezda, u vekove vekova

formiranje zvezda216

Između kvark-gluonske supe koja se kuvala u prostoru mladog univerzuma i našeg vremena kojeg karakterišu drugačiji oblici materije stoje zvezde koje osim energije stvaraju i hemijske elemente koji su osnovni gradivni materijal inteligentne žive materije. Naravno da je to razlog zašto nas interesuje koji je mehanizam njihovog nastanka i održanja.

Opširnije: Rađanja zvezda, u vekove vekova

Write comment (5 Comments)

Rađanje višestrukih masivnih zvezda

Masivne zvezdeCrop

Na osnovu malo opservacijskih dokaza, do sada se smatralo da se masivne zvezde rađaju u višestrukim sistemima. Simulacije kolapsa oblaka gasa i prašine i formiranja zvezda su to pokazivale. Veći delovi oblaka se skupljaju i formiraju gušća jezgra, a onda manji regioni unutar tih jezgara kolapsiraju i formiraju masivne i manje masivne zvezde.

Opširnije: Rađanje višestrukih masivnih zvezda

Write comment (2 Comments)

Hubble na neočekivanom mjestu pronalazi jednu bizarnu eksploziju

EksplozijaZK 1

Ovu novu sliku koju je snimio NASA-in Svemirski teleskop Hubble ispunja jedna narančasto-plava pruga. Hubbleova sposobnost da vidi ne samo u vidljivom, već i u infracrvenom području, omogućila je nastanak ove fotografije lećaste galaktike NGC 612, koju vidimo okrenutu bočno. Lećaste galaktike posjeduju središnju izbočinu i disk, upravo kao i spiralne, ali u njima nema karakterističnih spiralnih kraka. One obično sadrže stariju populaciju zvijezda i u njima je malo zvjezdorodne aktivnosti. U NGC 612 je većina galaktičkog diska sazdana od prašine i hladnog vodika: tu ravninu na ovoj slici vidimo obojenu narančasto i tamnocrveno. Ova galaktika se nalazi u zviježđu Kipara i lako se vidi s južne Zemljine polukugle.

Opširnije: Hubble na neočekivanom mjestu pronalazi jednu bizarnu eksploziju