Magline

Nebeska Sova

Owl Nebula M97 Goran Nilsson The Liverpool TelescopeJedan od vrlo popularnih nebeskih objekata jeste planetarna maglina Owl (Sova). Sova je poznata i kao član Mesijeovog kataloga u kome ima oznaku M 97. U NGC katalogu nosi broj 3587. Nalazi se 2030 svetlosnih godina daleko od nas u sazvežđu Veliki Medved.

ALMA otkriva unutrašnju mrežu vlakana u zvezdanom porodilištu

alma1

Novi podaci dobijeni posmatranjima teleskopskim nizom ALMA kao i drugim teleskopima nam donose do sada neviđeni, zapanjujući snimak mreže vlakana unutar Orionove magline. Iako su pomenuti detalji prikazani na slici vrućom crvenom bojom, u stvarnosti predstavljaju toliko hladnu sredinu da su je astronomi morali posmatrati teleskopima kakav je ALMA.

Neobična polarizacija Rak magline

polarizacija

Indijski multi frekventni astronomski teleskop AstroSat je uspešno istražio polarizaciju u X – zračnom domenu pulsara PSR B0531+21 u ostatku supernove, poznatoj Rak maglini (NGC 1952, Mesje 1). Samo merenje polarizacije u navedenom domenu predstavlja poseban izazov i po prvi put je dalo rezultate što je i objavljeno u jednom od najprestižnijih časopisa Nature Astronomy. Rezultati istraživanja su plod osamnaestomesečnog istraživanja pulsara u sazvežđu Bik i merenja promene polarizacije u ovom neobičnom astrofizičkom objektu snažnog magnetnog polja i koji se obrće oko svoje ose 30 puta u jednoj sekundi. Naglasak se stavlja na utvrđivanje činjenica oko teorije o visoko energetskoj X – zračnoj emisiji sa navedenog objekta.

Kompletirana ATLASGAL mapa Mlečnog puta

Spektakularna nova slika Mlečnog puta je objavljena u cilju obeležavanja završetka rada APEX Telescope Large Area Survey of the Galaxy (ATLASGAL) projekta. APEX teleskop u Čileu je mapirao ceo prostor koji zauzima ravan Mlečnog puta koja je vidljiva sa južne hemisfere i to po prvi put na submilimetarskim talasnim dužinama - između infracrvene svetlosti i radio talasa - i sa mnogo više detalja od skorašnjih mapa sa satelitskih teleskopa. Pionrski 12-metarski APEX teleskop omogućava astronomima da proučavaju hladni svemir: gas i prašinu samo nekoliko stepeni iznad apsolutne nule.

akl18 baner