Crne rupe

Nasiini hipnotički GIF-ovi crne rupe

bh1

Ove sjajne animacije delo su Nasinih umetnika. Prikazuju kako gravitacija crne rupe iskrivljuje naš pogled. Ako kliknete na sliku u novom prozoru će se prikazati GIF animacija. Sve ovo animacija uradio je Jeremy Schnittman pomoću posebnog softvera iz Nasinog centra za svemirske legove Godard.

Šta vidimo kada gledamo u crnu rupu?

bh3Astrofizika se bavi okolinom crnih rupa. Tu se materijal koji pada na crne rupe zgušnjava, zagreva usled svoje viskoznosti i emituje obilje energije u celom spektru elektromagnetskog zračenja. Zato su astrofizičari u stanju da tu nešto vide i da studiraju procese u okolini crne rupe. Sada, kada smo konačno u stanju da vidimo samu crnu rupu, u šta u stvari gledamo? Izgleda skoro dosadno, kao mrak bez detalja? Daleko od toga.

Kako je bilo moguće videti crnu rupu?

cr1

Deseti april 2019 je datum koji će ući u istoriju. Do tada smo samo crtali i animirali crne rupe, od tog dana postoji bar jedna realna koju smo videli. Kako je došlo do tog neverovatnog poduhvata? Zašto baš sada? Zašto baš ta crna rupa? Kako se ispostavlja, sva priča može da se shvati kroz par lako razmljivih brojeva.

Prva vizuelizacija supermasivne crne rupe u centru Mlečnog puta

blackhole falling in nov 2018 1 10241

Opservacije instrumenta Graviti na Veoma velikom teleskopu (VLT), Južne evropske opservatorije (ESO) pokazuju da se izvan horizonta događaja supermasivne crne rupe u centru Mlečnog puta kreću gusti gasovi brzinom od oko 30% brzine svetlosti ili 323 miliona km/h. Instrument Graviti kombinuje svetlost koju su prikupila četiri VLT teleskopa, od kojih je svaki prečnika 8,2 metara, kako bi stvorio interferometarski virtuelni super-teleskop prečnika 130 metara. Astronomi su posmatrali gas i prašinu u akrecionom disku Sagitariusa A * širokog oko 160 miliona km. Opažen je materijal koji kruži oko crne rupe na orbiti blizu horizonta događaja.

Otkriven par crnih rupa u galaksiji NGC 3393

n3393 1Svemirska rendgenska opservatorija Čandra je 2011. godine pronašla par supermasivnih crnih rupa u spiralnoj galaksiji NGC 3393, u sazvežđu Hidra, na relativno bliskoj udaljenosti, od oko 160 miliona svetlosnih godina. Ove crne rupe mogu biti nusprodukt spajanja dve galaksije različitih veličina pre milijardu ili više godina. Rastojanje između njih je samo 490 svetlosnih godina,

Mapa magnetnog polja u gasu i prašini oko crne rupe u centru Mlečnog puta

cr2MB crop

Koristeći CanariCam, infracrvenu kameru na Gran Telescopio Canarias na ostrvu La Palma, prof Pat Roche sa Univerziteta u Oksfordu, sa svojim timom je napravio mapu magnetnog polja u gasu i prašini oko supermasivne crne rupe u centru naše galaksije, koja je prva takve vrste.

Čudnovata zvezda otkriva skrivenu crnu rupu

crna rupaLKKoristeći se ESO-vim MUSE instrumentom Veoma Velikog Teleskopa u Čileu, astronomi su otkrili zvezdu i njeno čudnovato ponašanje unutar matičnog zvezdanog jata NGC 3201. Sve ukazuje na to da se zvezda kreće po orbitama oko izvesne pritajene crne rupe četvorostruke mase Sunca. Otkriće je jedinstveno po tome što je po prvi put otkrivena jedna neaktivna crna rupa zvezdane mase unutar nekog globularnog jata i to direktnom detekcijom gravitacionog privlačenja. Ovo važno otkriće je od velikog uticaja na naše razumevanje formiranja zvezdanih jata, porekla crnih rupa i događaja povezanim sa pojavom gravitacionih talasa.

tranzit logo