Crne rupe

Izgladnela crna rupa vraća sjajnu galaksiju u mrak

eso1631aMisterija čudne promene u ponašanju supermasivne crne rupe u centru udaljene galaksije sada je rešena od strane internacionalnog tima astronoma, uz pomoć ESO Veoma velikog teleskopa zajedno sa NASA/ESA Hablovim svemirskim teleskopom i NASA-inom Čandra X-opservatorijom. Izgleda da su došla teška vremena za ovu crnu rupu, koja nema dovoljno "hrane" i goriva da bi osvetlila svoju okolinu.

Spajanje naelektrisanih crnih rupa – teoretska razmatranja

cr1

Većina teoretskih modela pretpostavlja da crne rupe nisu naelektrisane. Nove studije o crnim rupama ipak pokazuju da se upravo naelektrisanim crnim rupama mogu objasniti različiti astrofizički fenomeni poput bljeskova u širokom dijapazonu elektromagnetskog spektra od radio domena do gama zračenja.

Uspešno postavljanje instrumenta GRAVITY na VLT

eso1601aZumiranje crnih rupa glavni je zadatak novoinstaliranog instrumenta GRAVITY na ESO Veoma velikom teleskopu (VLT) u Čileu. Tokom prvih opservacija, GRAVITY je uspešno iskombinovao svetlost zvezda uz pomoć sva četiri Pomoćna teleskopa VLT-a. Veliki tim astronoma i inženjera iz Evrope koji su dizajnirali u napravili GRAVITY, a koje predvodi Maks Plank institut za ekstraterestričku fiziku u Garhingu, veoma su zadovoljni performansama. Tokom inicijalnih testova, instrument je već postigao značajne prve rezultate. Ovo je najmoćniji instrument instaliran na VLT interferometru do sada.

Monstrum crna rupa

NGC1277 crna-rupa-crop

Tim astronoma predvođen dr Bošom (Remco van den Bosch) sa Maks Plank instituta nedavno je otkrio novu monstrum crnu rupu u 220 miliona svetlosnih godina dalekoj galaksiji NGC 1277, a koja se nalazi u sazvežđu Persej. To je, kako tim navodi, najveća do sada otkrivena crna rupa u svemiru. Prema raspoloživoj literaturi rekli bismo da je to tačno u relativnom smislu, jer apsolutni rekrod ipak drži crna rupa u kvazaru OJ 287. Objasnićemo ovu malu zabunu u nastavku.