Pluton je daleka planeta patuljak i kreće se po naglašeno izduženoj orbiti oko Sunca pa je njegov ulazak u čvor događaj koji se beleži u istoriji astronomije.

Ali da prvo damo neka objašnjenja. Pluton se kreće po svojoj orbiti oko Sunca. Ravan te orbite zauzima neki ugao prema ravni u kojoj se oko Sunca kreće Zemlja. E one tačke u kojima orbita Plutona prolazi kroz ravan Zemljine putanje zovu se čvorovi. Postoji uzlazni i silazni čvor kao što se da zaključiti sa slike dole. Zamišljena linija koja povezuje ta dva čvora, zove se linija čvorova.

Ponekad, ne baš tako često, tj. jednom za života čoveka, dogodi se da Pluton uđe u jedan od ta dva čvora baš onda kada je u opoziciji sa Suncem (a opozicija je ovaj redosled: Pluton – Zemlja – Sunce). Vrlo retko se dogodi da je ta opozicija idealna: da Pluton bude u jednom svom čvoru a da Zemlja preseca liniju njegovih čvorova. Načešće se dogodi da Zemlja još nije stigla do linije čvorova, ili je već odlutala dalje u prostor kada u čvor stigne Pluton.

pluton opozicija

Da je Platonova orbita kružna onda bi ulazak Plutona u čvorove bio ravnomeran, tj. u jednakim intervalima, ali putanja Plutona je prilično izdužena te od silaznog do uzlaznog čvora Plutonu treba 161 godina, a od uzlaznog do silaznog 87.

Danas dakle imamo idealnu opoziciju Plutona. Prethodni takav slučaj (samo kod uzlaznog čvora) bio je 1931. godine, dakle godinu dana nakon što je Klajd Tombo otkrio ovu planetu patuljka.

tranzitZemlje
Detalj iz programa Starry Night. Poglde na Sunce sa Plutona. Gore od tačkice koja predstavlja Zemlju je Mesec

Ovo je inače i retka prilika kada se sa Plutona (izuzetno moćnim teleskopom) može videti tranzit Zemlje i Meseca preko Sunčevog diska. Da živite na Plutonu to ne biste smeli da propustite. Pošto to nije slučaj (zbilja bi bilo neverovatno da živite na Plutonu i čitate Am) možete za takav pogled iskoristiti neki dobar astronomski planetarijumski program i lepo simulirati ovaj nesvakidašnji događaj. On za Plutonijance traje 9 sati i 55 minuta.

A evo i animacije:

Accu
+2 #3 Accu 13-07-2018 01:29
Sa daljine na kojoj se nalazi Pluton prividni prečnik Zemlje i Meseca NIKAKO ne može biti toliki u odnosu na Sunce, kako je prikazano u priloženom YouTube klipu.
+4 #2 Aleksandar Zorkić 12-07-2018 14:20
Citat marino1:
sto bi bilo nevjerojatno da zivimo na plutonu i citamo AM...skroz naskroz bi bilo normalno

Ma tamo imaju jako spor Internet. Jesi li video koliko je trebalo vremena da pošalju slike New Horizonsa? Strašno puno.
marino1