13POlbersISm

Periodična kometa 13P/Olbers je u junu 1956. prošla kroz perihel, najbližu tačku Suncu na putanji. I tokom tog povratka poslednji put je posmatrana 12. septembra 1956.

I narednih, gotovo čitavih, 67 godina, dok je otputovala do udaljenosti 32 astronomske jedinice (dalje od Neptunove orbite) i nazad, bila je izrazito malog sjaja i van domašaja teleskopa.

Pred zoru 27. avgusta smo Miodrag Sekulic i ja teleskopom Milanković prečnika ogledala od 1.4 metra na Astronomska Stanica Vidojevica pokušali da je snimimo na očekivanom položaju na nebu. U trenutku posmatranja se nalazila na visini od 18 do 20 stepeni iznad horizonta, na južnoj nebeskoj hemisferi - što nisu idealni posmatrački uslovi. Snimljeno je 20 snimaka sa ekspozicijom od 60 sekundi u R (crvenom filtru).

I početna analiza je pokazala da je nismo detektovali.

Juče, 28. avgusta, izašli su podaci o posmatranjima kometa. Među njima se nalaze i posmatranja ove komete sa južne hemisfere koje je načinio Alan Hale. Čuven po otkriću veličanstvene komete Hale-Bopp. On je od oktobra pokušavao da je nađe, a detektovao ju je 24. avgusta, a zatim pronašao da se nalazi i na snimcima od 13. avgusta. Kometa je izrazito malog sjaja. Negde između 21 i 22 magnitude, i čini se da još nije počela da pokazuje kometsku aktivnost.

Kometa 13P/Olbers

To je periodična kometa sa orbitalinim periodom od 69 godina. Poslednji put je viđena 1956. godine, a pronašao ju je u njenom najnovijem dolasku 24. avgusta Alan Hale. Pronašao ju je Heinrich Vilhelm Matthias Olbers 6. marta 1815. godine.

16. novembra 2023. kometa će doći u opoziciju sa Suncem, a u perihel (točka na orbiti najbliža Suncu) 30. juna 2024. Tada će kometa od Sunca biti udaljena 1,18 AJ i 1,94 J od Zemlje (1 AJ, astronomska jedinica, = 150 miliona kilometara). Procene astronoma govore da će tada imati sjaj 8. magnitude što će je činiti dostupnom za dvogled.

Sledeći prolazak perihela biće 22. marta 2094. ali nemojte nas držati za reč, jer neke prognoze zasnovane na ovogodišnjem prolazu komete pominju datum 15. marta 2094. Uostalom, videćemo.

Postoje neke pretpostvake da je ova kometa povezana sa meteorskom kišom na Marsu koja dolazi iz pravca Beta Canis Major.

(Prema Wikipediji)

Uz ova njegova posmatranja, i osveženu orbitu ove komete na osnovu njih, pokazalo se da se ona može uočiti i na našim snimcima. Nismo imali sreće jer je bila manjeg sjaja od onog što smo očekivali, i dodatno su dve zvezde 20 i 21 bile u njenoj blizini, te softver za detekciju pokretnih objekata na snimcima nije mogao da je automatski prepozna.

Na animaciji je prikazan deo slike sa našeg teleskopa (6x4 lučne minute). U centru možete videti, gotovo na nivou šuma, kako se kreće zvezdoliki objekat - kometa 13P/Olbers.

Animacija je sačinjena od 4 slike, a svaka ta slika je dobijena od 5 pojedinačnih snimaka od 60. sekundi. Prvi frejm sadrži i trag veštačkog satelita.

Zumiran prethodni snimak

Astronom Alan Hale (postao je globalno poznat po su-otkriću komete Hale-Bopp) je počeo da traži kometu 13P oktobra 2022. ali to su bili bezuspešni pokušaji sve do sredine ove godine. Onda je 24. avgusta napravio dve ekspozicije od po 10 minuta sa metarskim teleskopom na LCO- Siding Spring i analizirajući nastale fotografije je primetio bledi pokretan objekat u blizini mesta koje su efemeride predviđale za kometu 13P.

FB IMG 1693393310490

Ovo je kompozitna fotografija snimaka od 24. avgusta. Sjaj komete je između 21. i 22. magnitude.

Igor Smolić
Author: Igor Smolić
Zaljubljenik u astronomiju i kritičar opšte prakse. Magarca nije jahao preko 30 godina.

bravo... Pre 1 nedelje