Danas je poznato 184 prirodnih satelita planeta i planeta patuljaka. Od toga svega njih 19 su dovoljno veliki da dobiju sferni oblik. Sferni oblik je posledica mase nebeskog tela. Računa se da je donja granica za takav oblik bar 500 kilometara u prečniku. Naravno, dosta zavisi i od materijala od kojih je satelit sačinjen.

mesec posmatranje
Mesec

Najveći sateliti u Sunčevom sistemu su Ganimed, Titan, Kalisto, Jo i Mesec. Prvi, treći i četvrti su sateliti Jupitera, drugi Saturna, a treći Zemlje.

Moon Earth size comparison

Zemlja i Mesec, u srazmeri

Ali, šta je to prirodni satelit? Sama reč dolazi od latinskog satellite što znači straža, čuvar i pratilac. Ovo zadnje značenje je sasvim prigodno jer satelit obilazi oko planete (ili drugog tela) i tako ga prati na njegovom putu. Dakle, u astronomiji satelit je telo koje kruži oko drugog, masivnijeg tela.

U Sunčevom sistemu šest planeta imaju satelite, ukupno 175 do sada poznatih. Neke planete patuljci takođe imaju satelite: ukupno 9 koliko ih je sada otkriveno.

Jasno je da i druga tela (asteroidi i komete) mogu imati satelite, ali sad govorimo o satelitima planeta i planeta patuljaka.

Occulting Enceladus PIA10500

Saturnovi sateliti Diona (ispred) i Enceladus

Najpoznatiji prirodni satelit je naš Mesec poznat ljudima od praskozorja, ali sve do Kopernika on je u svesti čoveka bio isto što i planeta: nebesko telo koje „luta“ nebom za razliku od zvezda koje ne menjaju svoj međusobni položaj. Sa otkrićem Jupiterova četiri velika satelita, što je zasluga Galileja, stvari počinju malo da se komplikuju. Ispostavilo se da nebeskih tela ima više tipova i da ih je potrebno klasifikovati.

Kepler je bio taj koji je prvi početo da koristi letinsku reč satellite da bi opisao tela koja obilaze oko drugih tela. Taj termin je bio pogodan sve do 1957. kada je Sovjetski Savez lansirao Sputnjik, prvi veštački objekat koji je kružio oko Zemlje. U početku se za objekat takve vrste govorilo da je to veštački satelit, ali se taj izraz vremenom skratio te je od njega ostalo samo: satelit.

A zatim se, prvo u popularnoj literaturi, pa u SF, za sve prirodne satelite počeo koristiti reč: mesec, dakle pisano malim početnim slovom. Ako je slovo m veliko (Mesec) onda se zna da je to naš najbliži nebeski sused.

Konačno, evo i brojčanog stanja satelita:

Planeta

eris

Broj satelita

dragovic
+2 #9 dragovic 19-05-2018 18:17
Momci, koncentrišite se na temu i suštinu a ne na semantiku I pravopis...
Vaša rasprava, ili bolje diskusija, je besmislena jer je akcenat dat na potpuno nebitnu priču, a propušta se DALEKO zanimljivija tema koju je Zorkić samo načeo
0 #8 Aleksandar Zorkić 19-05-2018 13:22
Citat Mesec asteroid:
.....
U teksti je rečeno šta je prirodni satelit i naglašeno je da se iz razmatranja izuzimaju svi sateliti asteroida i kometa ali nije rečeno da neki od preostalih razmatranih satelita mogu predstavljati zarobljene asteroide (stvarne ili pretpostavljene) pa se stiče utisak da među njima više nema asteroida. Pa zar ti meseci nisu zapravo asteroidi koje mi opažamo kao mesece? Asteroidi po poreklu (vrsta malog tela) a meseci po kretanju (tela koja se kreću u odnosu na neke planete).

Pa opet ne znam da li se razumemo. Dakle, rečno je šta je satelit (telo koje kruži oko masivnijeg tela).
U članku se ne objašnjava poreklo satelita – to je posebna priča. Da, neki su verovatno zarobljeni, ali ne svi. Još jednom, poreklo satelita nije tema članka.
Asteroidi su stenovita tela koja obilaze oko Sunca (moglo bi se reći da su sateliti Sunca), ali suviše mala da bi bile planete (definicija Nase: https://goo.gl/Hq5cDf). Kada takva jedna stena uđe u orbitu oko npr. planete onda ona postaje satelit, pratilac, te planete.
Nisu svi meseci, tj. prirodni sateliti bili asteroidi. Neki imaju sasvim drugo poreklo. Na primer naš Mesec nije nikad bio asteroid.
Mesec asteroid
0 #7 Mesec asteroid 19-05-2018 12:42
"Ne shvatam kako to ovaj članak pravi razliku između vrste objekata i njihovih međusobnih odnosa. Zapravo tu rečenicu uopšte ne razumem. To je kao kada bismo rekli da postoje razne vrste kolača i postoje međusobni odnosi kolača pa se onda između vrsta kolača i njihovih odnosa prvi razlika."

U teksti je rečeno šta je prirodni satelit i naglašeno je da se iz razmatranja izuzimaju svi sateliti asteroida i kometa ali nije rečeno da neki od preostalih razmatranih satelita mogu predstavljati zarobljene asteroide (stvarne ili pretpostavljene ) pa se stiče utisak da među njima više nema asteroida. Pa zar ti meseci nisu zapravo asteroidi koje mi opažamo kao mesece? Asteroidi po poreklu (vrsta malog tela) a meseci po kretanju (tela koja se kreću u odnosu na neke planete).
0 #6 Aleksandar Zorkić 19-05-2018 12:12
Citat BojanB:
Mene upravo to buni, zašto je Ceres asteroid?!
Što mu se taj epitet ne makne? Ne zaslužuje da se izjednačava u očima laika s kamenčugama iz pojasa ili da je ispod fobosa koje opet neki zovu mesec (ni sa tim malim "m" se ne slažem, satelit je satelit a Mesec je Mesec).

Pa Ceres i nije asteroid. On ima dugu i zanimljivu istoriju svoje klasifikacije, ali ukratko, od 2006. godine je svrstan u kategoriju planeta patuljaka (kako stoji i u ovom članku).

Fobos je satelit Marsa što ga ne stavlja ni iznad ni ispod Ceresa. :)

A što se oznake „mesec“ tiče, pa to je eto došlo izgleda spontano. Neki su počeli tako da zovu prirodne satelite kako bi ih razlikovali od veštačkih kojih je sve više i više. Slično je i sa rečju Sunce. Ponekad može da se pročita u literaturi da se govori o mnogo sunca.
BojanB
0 #5 BojanB 19-05-2018 12:00
Mene upravo to buni, zašto je Ceres asteroid?!
+3 #4 Aleksandar Zorkić 19-05-2018 09:56
Citat Asteroidi i meseci:
A zbog čega su u tekstu izostavljeni drugi objekti sa svojim mesecima? Na takav način tekst postaje konfuzan jer pokušava da pravi razliku između vrste objekata i njihovih međusobnih odnosa pa se tako stiče utisak da mala tela treba deliti na mesece i asteroide što je brkanje kategorija i samo dovodi do zabune

Zato što su ovi (sateliti planeta i planeta patuljaka) najzanimljiviji i najvažniji.

Isto tako ne vidim da iz članka izlazi da mala tela treba deliti na mesece i asteroide. I što baš na mesece i asteroide?
Asteroidi i meseci
+1 #3 Asteroidi i meseci 18-05-2018 23:17
+1 #2 Aleksandar Zorkić 18-05-2018 21:53
Citat Milanx:
Marsovi sateliti su Asteroidi kao i Ceres samo Ceres ima oblik sličan planeti.

To je jedna od hipoteza o kojoj se i dalje vode rasprave. Nije, dakle, jasno poreklo ova dva satelita.
Milanx
0 #1 Milanx 18-05-2018 21:47
Marsovi sateliti su Asteroidi kao i Ceres samo Ceres ima oblik sličan planeti.