Oprema

Kosmički toalet (II deo)

toalet MirU drugom delu osvrnućemo se na to kako je ovaj problem, ako se tako može reći, rešen za astronaute programa Apollo. Zatim ćemo dati prikaz modernijih rešenja, kosmičkih toaleta korišćenih na stanici Skylab i spejs šatlu, uz osvrt na sistem koji se trenutno nalazi na MKS.

Kamera proradila posle 16 godina!

mk10 cropESA je u julu i avgustu 2000. godine lansirala sa Bajkonura po dva satelita misije „Cluster II“ sa ciljem da tokom 11-godišnjeg solarnog ciklusa trodimenzionalno prate ponašanje Zemljine magnetosfere i polarne svetlosti. Sateliti su i danas, posle 15,5 godina, operativni i lete na visini od preko 116.000 km. Iako svaki nosi 11 instrumenata, jedan na jednom satelitu nije nikad radio – sve do sada! Stvar je još zanimljivija ako kažem da se radi o kameri!

Kosmički toalet (I deo - od “Vastoka” do “Sajuza”)

tocakIako možda deluje neobično, medjutim pitanje razvoja pribora i sistema kosmičkih toaleta je jedan od veoma složenih problema sa kojim se i sada, više od pedeset godina od Gagarinov leta u kosmos, još uvek suočavaju projektanti kosmičkih brodova. To pitanje dobija još više na značaju sada kada ljudi stalno borave u kosmosu.

Raketni motor TD-339 – „Surveyerov“ „vernier“

v1Pre 50 godina u jeku je bila Trka za kosmos, u kojoj su učestvovali – a ko drugi do SAD i SSSR. Sovjeti su još uvek bili u vođstvu, ali Amerikanci su ih polako ali sigurno sustizali. Samo četiri meseca po sletanju “Луне-9“, prve sonde koja je meko sletela na Mesec, usledilo je spuštanje i prve američke sonde iz programa „Surveyor“ na Mesec. Za čudo (ili ne?), i jedni i drugi su primenili istu tehniku.

Evropa se pridružuje projektu minišatla Dream Chaser

dreamPosle izbora za jednog od tri kontraktora u drugom krugu komercijalnog prevoza potrepština za američke astronaute na MKS (CRS-2), kompanija Sierra Nevada (SNC) je ponovo u centru pažnje. Sada, Evropska kosmička agencija (ESA) želi da se pridruži ovoj kompaniji i potencijalno koristi njene usluge za prevoz evropskih astonauta na MKS.

RD-180 pobeđuje američke sankcije

motorŠta ti je politička propaganda! Kada je ono nedavno pala američka raketa, svuda je osvanula priča da su glavni krivci ruski raketni motori jer su, eto, bili stari i sa greškama. Mnogi senatori su graknuli da se treba konačno rešiti te starudije i okrenuti se svom hardveru. Nažalost, neki Teksašani očigledno ne znaju da se radi o najjačem motoru na tečno gorivo na svetu i da za sad Ameri nemaju adekvatnu zamenu.

Probna raketa „Ruskinja“

ruskinjaProbna raketa „Россиянка“ sa višekratnim prvim stepenom poleće 2016. god.

Glavna osobenost projekta “Ruskinja”, neviđena do sada ni kod manjih raketa, biće sposobnost povratka u rejon kosmodroma i prizemljenje prvog stepena radi ponovnog korišćenja skupih motora i opreme.

Promene u dizajnu „Ariane 6“

a6

Prošle godine je Evropska kosmička agencija (ESA) odobrila razvoj rakete “Ariane 6”, koja treba da zameni sadašnju “Arianu 5” na poziciji najjačeg evropskog nosača. Znamo da je ESA od tada radila na razvoju dve verzije “Ariane 6” – “A62”, opremljenoj sa 2 bustera na čvrsto gorivo, sposobnu da u geostacionarnu transfernu orbitu (GTO) ponese 5 tona, i “A64”, sa 4 bustera i 10,5 tona na GTO. Međutim, poslednjih meseci konstruktor rakete, “Airbus Safran Launcher”, izvršio je neke dramatične promene koje zaslužuju da budu pomenute.

Novi ruski motori prodati Amerikancima!

motor6Iako su odnosi Rusije i SAD na najnižim granama u poslednjih puno decenija, novi ruski raketni motori će pokretati još jednu američku raketu. Kao što sam nedavno pisao, novi motori će biti korišćeni na “Antaresu-200”, nakon što je ova raketa pre godinu dana doživela katastrofalan pad. konstatovano je da se kvar dogodio na turbopumpi jednog od motora NK-33 koji su pokretali prvi stepen.