Ovo je novi člančić s NASA-inog sajta Svemirskog teleskopa Hubble.

Dosadašnje objave o zbijenim jatima iz nevelikiog Terzanovog kataloga možete pronaći ovdje:

https://www.facebook.com/groups/491081377648373/search/... .

Ovdje se može još primijetiti to da kuglasta jata koja vidimo unutar galaktičkog diska, poput Terzana 12, nisu stalno u tom disku. Kao i ostala jata te sorte, i ona orbitiraju oko središta Mliječnog Puta tako da većinu vremena provode u galaktičkom halou, iznad (sjeverno od) ili ispod (južno od) diska. Sada su unutar diska samo zato jer upravo prolaze kroz njega!

Hubble vidi svjetlucavo zbijeno jato usađeno u Mliječni put

Zbijeno jatoZK 2

Ova šarolika slika zbijenog (kuglastog) jata Terzan 12 je spektakularna primjer utjecaja kojega prašina ima na svjetlo zvijezda koje su iza nje.

Zbijeno zvjezdano jato je nakupina zvijezda u obliku lopte. Zvijezde u zbijenim jatima na okupu ostaju djelovanjem njhove vlastite sile teže. Gustoća nekog takvog jata je to veća što smo bliže njegovu središtu. Mliječni Put po svojim rubovima ima oko 150 zbijenih jata. Ta jata orbitiraju oko galaktičkog središta, ali daleko iznad i ispod plosnatog galaktičkog diska, slična pčelama koja zuje oko košnice.

To što se ovo zbijeno jato nalazi usađeno duboko u disk Mliječnog Puta, u zviježđu Strijelca, znači da je ono okruženo plinom i prašinom koji će upiti i izmijeniti zvjezdano svjetlo odaslano iz njega. (U zviježđu Strijelca se nalazi središte naše galaktike. Prim. prev.) To je jato od nas udaljeno oko 15 tisuća svjetlosnih godina. Obilje prašine koja se nalazi između njega i nas raspršuje plavo svjetlo, zbog čega do Zemlje stižu samo crvenije valne duljine. Oblaci međuzvjezdane prašine su neujednačene gustoće, pa neki djelovi jata na slici izgledaju crveniji od drugih.

Najsjajnije crvene zvijezde na ovoj fotografiji su napuhani ostarjeli divovi, puno puta veći od Sunca. Te su zvijezde između Zemlje i jata. Samo nekolicina bi ih mogla zbilja biti u jatu. Najsjjanije vruće plave zvijezde su također samo slučajno na pravcu duž kojega gledamo, te ni one nisu članice Terzana 12. Samo jato sadrži isključivo stare zvijezde.

Terzan 12 je jedno od 11 zbijenih jata koja je otkrio tursko-armenski astronom Agop Terzan, prije približno pola stoljća. Otkako je 1990. g. bio lansiran, Hubble je svojim oštrim vidom revolucionirao istraživanje zbijenih jata. Hubbleova promatranja su rasvijetlila odnos starosti i sastava zbijenih zvjezdanih jata koja su najbliža disku Mliječnog Puta.

Dodatna mozaična slika pokazuje gdje se nalazi zbijeno jato Terzan 12.

Zbijeno jatoZK 1

(gore) Slika prikazuje dio Mliječnog Puta u pravcu zviježđa Strijelac. Gusti oblaci prašine ističu se na svijetloj pozadini od zvijezda. Objekt vidljiv gore desno je oblačni kompleks Ro Zmijonosca.

(dolje lijevo) Fotografija djelića Mliječnog Puta širokog samo jedan stupanj, što je dvaput više od kutnog promjera punog Mjeseca. Zbijeno jato Terzan 12 je u sredini kvadratića u središtu slike.

(dolje desno) Hubbleova slika Terzana 12.

NASA, ESA, Stéphane Guisard (ESO), Roger Cohen (RU), Joseph DePasquale (STScI), DSS, ESA/Hubble