Picture1

Slika 1. Naš dom, Mlečni Put (na slici označen sa MW, žuta boja) i galaksija u Andromedi (M31, crveno) u našem bližem galaktičkom komšiluku učestvuju u zajedničkom toku galaksija iz prostora manje gustine (takozvani Local Void) ka galaktičkom jatu Devica, Virgo Cluster i koje je predstavljeno ljubičastom kružnicom. Većina galaksija koje se nalaze između nas i Device će biti zahvaćeno galaktičkim jatom dok se mi nalazimo nešto izvan te zone. Credit: R. Brent Tully

Međunarodna grupa astronoma iz Merilenda, Havaja, Izraela i Francuske je došla do sada najdetaljnije mape putanja kojom su se do sada kretale galaksije u našem širem okruženju, ukupno gotovo hiljadu i četiri stotine galaksija u prečniku od sto miliona svetlosnih godina od Mlečnog puta.

Pomenuta grupa istraživača je rekonstruisala putanje galaksija u poslednjih trinaest milijardi godina. Uzrok kretanja galaksija jeste gravitaciono privlačenje od strane jata galaksija Devica, poznatije kao Veliki atraktor ogromne mase od šest stotina triliona masa Sunca, pri čemu je od nas udaljeno pedeset miliona svetlosnih godina. Do sada je preko hiljadu galaksija ušlo u gravitacioni zagrljaj Velikog atraktora a u budućnosti će se to desiti svim galaksijama u prečniku od četrdeset miliona svetlosnih godina od pomenutog jata. Naša Galaksija, Mlečni Put se nalazi baš na samoj granici da bude zahvaćeno Velikim atraktorom. U međuvremenu, sudbina Mlečnog Puta i galaksije u Andromedi (M31) svaka mase dva triliona masa Sunca jeste da će se sudariti i spojiti u narednih pet milijardi godina.

Po prvi put, u prilici smo da detaljno sagledamo strukturu našeg Lokalnog galaktičkog superjata i to na način kako se razvijao u vremenu tokom istorije vasione. Ako bi želeli da uporedimo sa nečim sličnim, moglo bi se reći da posmatramo razvoj zemaljskih tektonskih ploča u geografiji, reči su Brenta Talija (Brent Tully) sa Univerziteta Havajskog instituta za astronomiju, University of Hawaii's Institute for Astronomy.

Gore opisani uzbudljivi sled događaja je samo deo jedne veće priče koja nas očekuje u budućnosti. Do sada su uočena dva toka unutar naše bliže vasione, takozvane hemisfere. Sve galaksije hemisfere kojoj pripada i Mlečni Put teže da se u svom kretanju nađu u svojevrsnom galaktičkom zidu. Osim opisanog kretanja galaksija ka zidu, kreće se i cela hemisfera usled gravitacionog privlačenja dalekih atraktora, poput listova koji otpadaju sa grana drveća na površinu neke reke a ona ih sve zajedno nosi svojom maticom negde daleko.

Izvor teksta: