Imate dvogled? Iskoristite ga, to je moćan instrument. Evo tri divna objekta koja možete uhvatiti u jednom istom binokularnom polju.

Priznajem nije lako naći M17, jer nema jasnih putokaza koji bi vas vodili ka tom objektu. Ipak, nađite ga pomoću ove (ili neke bolje) karte.

3M 1

M 17

M17 je otkrio švajcarski astronom Žan-Filip Loj de Šezo 1745. ili 1746. godine. M17 ima nekoliko nadimaka: maglina Labud, maglina Omega i maglina Potkovica (tj. Swan Nebula, the Omega Nebula, i the Horseshoe Nebula). Šarl Mesije ga je prvi put video 3. juna 1764.

Većina dvogleda prikazuje samo najsjajniji deo ovog složenog oblaka u obliku kuke, koji izgleda kao zakrivljeni vrat labuda; druge podseća na broj 2.

M17 je ogroman, sjajni oblak jonizovanog vodonika prekriven oblacima kosmičke prašine. Unutar magline su ugrađene mlade, vrele zvezde otvorenog jata NGC 6618. Njihova energija jonizuje vodonik u maglini, izazivajući njen sjaj. Najsjajnije zvezde u jatu sijaju 9. magnitude i mogu biti vidljive samo kroz veći dvogled na stabilnom nosaču.

Još koja reč i perfektna fotografija M 17: https://www.astronomija.org.rs/fotografija/10404-maglina-omega

M 16

3M 2

U blizini M17, na 2,5 stepena severno, nalazi se M 16. I ovaj objekat je otkrio de Cheseauk 1745. ili 1746. Kada ga je Messier primetio, opisao je prizor kao „skup malih zvezda, upletenih u slab sjaj... sa slbijimteleskopom ovo jato izgleda kao maglina.” Inače, to što vidite u okularima zove se maglina Orao (Eagle Nebula)

Evo još o Orlu: https://www.astronomija.org.rs/galaksije/magline/13322-maglina-orao

A evo i Stubova: https://www.astronomija.org.rs/114-tv-astronomija/tv-astronomija/16271-jwst-snimio-formaciju-zvezda-u-stubovima-stvaranja

stubovi

Ta maglina je postala globalno poznata i popularna nakon što ju je 1995. godine snimio Svermiski teleskop Habl. Slika je dobila mitsko ime: Stubovi stvaranja i bukvalno je oduševila sve koji su je na toj slici videli. Ali tu nije kraj ovoj senzaciji. Maglinu Orao snimio je i svemirski teleskop Džejms Veb, ali sa još više detalja čime je dokazao soju moć da zabeleži detalje magline.

Naravno, kroz dvogled nećete videti niša od te magline, već samo desetak zvezda u jatu. Pa ni u teleskopu nećete videti mnogo više, jer to više se vidi jedino na fotografiji.

M 18

Samo jedan stepen jugozapadno od M17 nalazi se M18

Mesije je otkrio ovo otvoreno jato iste noći kada je prvi put pogledao M16 i M17. Kroz dvogled, M18 otkriva nekoliko prigušenih zvezda postavljenih u trouglasti obrazac okružen slabijim zvezdama u jatu koje se stapaju u mutnu izmaglicu. To svakako nije objekat koji će biti na vrhu vaše liste omiljenih nebeskih objekata, ali vredan je član Mesijeovog kataloga i treba i s njim da se upoznate – pogotovo kada je tako blizu prethodna dva člana.

3M 3