Plejade se polako premeštaju na dnevnu stranu neba i od sledećeg meseca će biti sve teže posmatrati ih. One će u narednom periodu tokom noći biti sve bliže horizontu i sve više će se gubiti u jutarnjem rumenilu neba.

Kada govorimo o Plejadama, uvek to ističemo pa ćemo i ovog puta: za njih je stvoren dvogled! Može, naravno, da se koristi i teleskop, ali teleskop ima uže vidno polje od dvogleda te ćete ih teško smestiti u okular.

Dakle, izađete napolje, tamo gde nema ulične rasvete ili nekog drugog svetla, uzmite dvogled i potražite ih. Evo i slike o tome

Gdeje
  Krenite od moćnog sazvežđa Orion koje od sada pa do proleća dominira nebom i nije ga teško uočiti zbog karakterističnog oblika i njegovih sjajnih zvezda. Pronađite Pojas Oriona i krenite u pravcu sjajne zvezde Aldeberan. Ako je vedro vreme dalje ćete se i sami lako snaći jer su Plejada upadljive.

A evo i filmić o tome:

Plejade su poznate još od najdavnijih vremena. Šest zvezda iz ovog jata vidljivo je golim okom, dok pri posebnim uslovima ovaj broj raste na  devet, a na  potpuno čistom noćnom nebu može se videti čak i 12 zvezda (1579. god, dakle pre otkrića teleskopa, astronom Mestlin je precizno nacrtao položaje 11 zvezda, a kasnije je Kepler nacrtao tačan položaj čak 14 zvezda iz ovog jata). Najraniji zapisi o ovom jatu potiču od Hesioda, iz 800 godne pre nove ere. Homer spominje Plejade u svojoj Odiseji, a spominje ih i Biblija.

Plejade i Mesec

16. februara ove godine Plejade će imati lep susret sa Mesecom. To je očaravajući prizor koji se beleži u astronomskim analima još od antičkih vremena. O tom događaju ove godine pisaćemo kad dođe vreme. Samo da ne zaboravimo!

PlejadePlejade, Ljubinko Jovanović

I da, još nešto. Pokušajte da snimite Plejade. Makar sa terase. Evo jednog snimka od pre 14 godina, napravljenog baš sa terase, u ono vreme kada se tako nešto moglo učiniti samo dobrim fotoaparatom i to uz pomoć teleskopa. Danas to možete i napraviti i malo boljim telefonom (a danas skoro svi mladi ljudi imaju malo bolji telefon).

O ovoj fotografiji, njen autor, Dušan Mrđa kaže

- Koliko Plejada možete da vidite sa terase, iz grada? Naravno da to zavisi od od toga kakvo je nebo, od udaljenosti ulične rasvete, od teleskopa kojim posmatrate itd. Evo kako se Plejade vide sa moje terase u Novom Sadu, sa kandelabrima oko zgrade.

Plejade 10 08 2010 a

Snimao sam sa ahromatskim refraktorom Skywatcher 102/500 mm (fokuser je sa zupcastom letvom) na Alt-azimutnoj GoTo montazi i fotoaparatom Nikon D40.

Preporuka: PROČITATI sve tri knjige,... 1 dan ranije