JUPITER

Orbite

Juče, 3. novembra Jupiter ušao u opoziciju, odnosno nalazio se tačno na suprotnoj strani od Sunca i najbliže je bio Zemlji - udaljen samo 595.838 miliona kilometara. I narednih dana njegov položaj za posmatrače biće isti jer su promene u njegovoj daljini i sjaju neprimetne. Dakle, sada je odlično vreme za Jupiter, najveću planetu Sunčevog sistema.

4satelita

Nije nikakav problem da se na vedrom nebu Jupiter uoči jer je ga odaje njegov velik sjaj (-2,91 m). Ako ga posmatrate dvogledom lako ćete uočiti četiri njegova velika satelita. Ako ih ne zapazite sva četiri znači da je neki iza ili ispred planete i samo pričekajte dok se ne pojavi. To može trajati od nekoliko minuta do najviše tri sata – zavisno od toga da li satelit prolazi celu planetu ili samo njen manji deo.

Dok posmatrate Jupiter obratite pažnju na njegovu moćnu Crvenu pegu. Ako je ne vidite, onda je onda sa druge strane planete i sačekajte, možda će svakog trenutka da se pojavi. Ako baš nemate sreće moraćete da pričekate moda i čitavih pet ili šest sati. Inače oko svoje ose Jupiter se obrne za nešto manje od 10 sati.

URAN

UranOpp

Uran je u opoziciji 14. novembra. Njegov sjaj dostiže skoro 6. magnitudu i blizu je granice vidljivosti golim okom. Pokušajte da ga pronađete i vidite teleskopom ili dvogledom.

Uran je vrlo daleko i slabo je istražen, ali ima svoje mesto u istoriji astronomije. Od zanimljivosti navešćemo samo jednu: Uran ima prstenove, ni blizu toliko moćne kao što ih ima Saturn, ali oni postoje.

Opozicija je……

OpozicijaWU ASTRONOMIJI OPOZICIJA označava položaj nekog tela kada se ono nalazi na surpotnoj straniod nekog drugog tela. To je na primer slučaj kada se Saturn nalazi suprotno od Sunca – gledano sa Zemlje, pa je poredak ovaj: Sunce – Zemlja – Saturn. Tada kažemo da je Saturn u opoziciji sa Suncem.

Posmatrano sa Zemlje u opoziciju sa Suncem mogu da dođu samo spoljašnje planete (i druga tela), a to su one koje se oko Sunca kreću izvan Zemljine orbite: Mars, Jupiter, Saturn itd.

krozastmosferu