Moje interno pravilo je da nikad ne pišem o temama koje je neko drugi obrađivao, ovako ili onako. Nema potrebe, jer tema uvek ima kol'ko hoćeš... Ali pošto čitava priča ima veze sa Rusima, napraviću izuzetak i napisati nešto o problemu koji je zadesio ISS. U ruskim medijima je napisano da se 'između Rusa i Amerikanaca pojavila pukotina'...

r1

Grujica je već napisao šta se dogodilo: poslednjeg dana avgusta otkriveno je da negde na ruskom segmentu ISS ispušta vazdih. Istog dana mikropukotina na 'Sojuzu MS-09' je regulisana, a pritisak na stanici doveden u zadate parametre. Sigurnost posade nije bila ugrožena, ali popravka nije potpuna... u početku, isticanje vazduha je bilo malo – oko 0,8 mm živinog stuba na sat. To bi ostavilo stanicu bez vazduha za 18 dana. tokom noći isticanje je poraslo na 4 mm, pa je između orbitnog modula 'Sojuz' i stanice zatvoren hermetički poklopac. Odmah je kao krivac za rupu naveden ili neki sitni deo kosmičkog otpada ili meteorit...

r2
Kosmičko đubre će kad-tad postati problem...

Ruski kosmonauti su provizorno rupu zakrpili, a Amerikanac astronaut-veteran Skot Keli je mirno izjavio da su poslednjih dvadeset godina putnici iskusili mnogo sličnih situacija. A onda je u ruskim novinama 'Novosti' osvanula vest, izjava kosmonauta i predstavnika državne Dume, Maksima Surajeva– meni neverovatna – u kojoj kaže da ne treba isključiti mogućnost da je rupu na brodu 'Sojuz MS-09' koji se prikačio za ISS napravio neki psihički nestabilan član posade.

'Svi smo mi živi ljudi, svako može da poželi da se vrati kući, ali ne na ovaj način. Ako je ovo učinio kosmonaut, a to ne može da se isključi, onda je to jako loše. Znači da ne radi filter koji je funkcionisao na Zemlji. Postojala je žestoki psihološka selekcija, postojali su psiholozi, čiji su zaključci bili veoma ozbiljni. Sada je nivo te službe malo poljuljan,' izjavio je.

Naravno, sagovornik agencije nije želeo da optuži nijednog člana posade ISS-a sve dok se ne završi zvanična istraga.

Kosmonaut je istakao da se na ISS nalazi sve što je neophodno da se napravi takva rupa. Pri tome, bez obzira što su kosmonauti neprestano na vezi sa Zemljom, kontrolori ne nadziru njihov rad 24 časa.

'Daj bože da je to neki ostatak iz vremena proizvodnje, mada bi i to bilo jako tužno, jer tako nešto se nije dogodilo nikad u istoriji 'Sojuza', kazao je Surajev.

Juče, 3. septembra, direktor 'Roskosmosa' Dmitri Rogozinje poveo specijalnu komisiju 'Roskosmosa' koja će proveriti verziju namernog bušenja oplate boravišnog otseka 'Sojuza', bilo tokom proizvodnje, bilo u kosmosu.

'Proverava se zemaljska verzija, No postoji i druga verzija, koju ne odbacujemo: namerno delovanje u kosmosu. Tamo je bilo nekoliko korišćenja bušilice,' naglasio je Rogozin. 'Možemo odmah da skratimo: radi se o nekoj tehničkoj grešci jednog od majstora. Vidi se kako je burgija klizila po površini.' Direktor agencije kaže da jedino nije jasno da li je do bušenja došlo na Zemlji ili u orbiti.

Rogozin je izjavio da je pronalaženje vinovnika isticanja vazduka 'posao RKK 'Energija'. 'Treba nam ime i prezime. I to ćemo saznati,' rekao je.

Po njegovim rečima, komisija je utvrdila da uzrok bušenja 'Sojuza' sigurno nije meteorit. 'Verziju o meteoritu više ne razmatramo. Na rupi se vidi da je napravljena iznutra. Ali reći šta se stvarno dogodilo, još je rano.'

r3
Rupica iznad prsta je uzrok panike. Nađena je u 'kupatilu' boravišnog otseka broda 'Sojuz'. Rupa je zapušena medicinskom gazom premazanom epoksidnom smesom. Ostaje pitanje kako je rupa nastala, jer se ovaj 'Sojuz' nalazi u kosmosu još od 6. juna 2018.

r4
Rupe su zakrpljene! (Veća slika.)

r5
Mesto na kome je rupa zapažena.

Zanimljivo je da se pre svakog leta svi 'Sojuzi' i 'Progressi odlaze u vakuumsku komoru 17T523 koja se nalazi u hali MIK-OK na kosmodromu Bajkonur. Moguće je da je obloga, ili nešto drugo, pokrilo rupu i izdržalo testove, tako da treba očekivati u buduće preduzimati nove korake upotvrdi kvaliteta prilikom montaže.

Zaustavljeno isticanje vazduha na MKS

+1 #9 dragovic 09-09-2018 19:26
Ha ha ha, Damirko, hvala na pozivu! Olvejz! Idemo da se ispričamo i da te ubeđujem, jer obožavam Teoriju zavere...
miki
+1 #8 miki 09-09-2018 11:34
Rupa je zatečena u kupatilu Sojza, a deluje da je napravljena nekim alatom? Hm! Meni je vodoinstalater najsumnjiviji. :P
damirko
+1 #7 damirko 08-09-2018 16:47
Drago,
izvinjavam se na nepreciznosti. Bolje bi bilo da sam napisao:
MIŠLJENJA SAM DA je loša kontrola rusa u pitanju.

Nisam ljubitelj teorija zavjere i mislim da će komisija utvrditi šta se desilo i koje mjere treba preduzeti da se ovaj događaj ne ponovi.

Veza Vasjutin-Hajz: infekcija urinarnog trakta. Sve ostalo je različito: profil misije, dužina bolesti, način liječenja, posljedice bolesti. Ovo je bio moj nespretan pokušaj da prikažem koliko je teško predvidjeti sve posljedice boravka čovjeka u svemiru.

Bez obzira na nalaze komisije, mislim da bi bio red da te pozovem na roštilj.
0 #6 dragovic 07-09-2018 21:31
Samo da mi objasniš na osnovu čega si SIGURAN to u šta si siguran. Državna komiisija stručnjaka i inženjera nije sigurna niušta nego vrše ispitivanja a damirko jeste!
Nisam shvatio šta je zajedničko (ili nije zajedničko) Vasjutinu I Hajzu
damirko
-3 #5 damirko 06-09-2018 21:11
Sigurno je loša kontrola rusa u pitanju. Pošto su gore ekstremni uslovi uvijek je moguće da se nešto desi sa posadom. Sjetimo se samo Vasjutina i njegovog prekida misije (navodno zbog infekcije prostate), ali sjećam se da su dva preostala člana posade jedva izlazili na kraj sa njim u pojedinim momentima. Sličan problem je imao i Hajz (Apolo 13), pa nije bilo takvih manifestacija. Zato ne treba isključiti ni ovaj element.
Okavango
+2 #4 Okavango 06-09-2018 10:54
Slažem se, i meni je neverovatno. Oduvek sam smatrao programe za astro/kosmonaut e za najbolje psihološke filtere na planeti. Ovaj 'osmi putnik' scenario bi stvarno bio fijasko.
0 #3 dragovic 05-09-2018 23:22
Da, pratićemo zbivanja nadalje...
Ne treba žuriti s zaključcima. Meni se ideja o namernoj 'sabotaži' ili sabotaži čini neverovatnom, jer da neko nešto hoće, bar na ISS ima bezbroj daleko efikasnijih metoda da napravi štetu nego da sad uzma bušilicu I buši milimetarsku rupicu!
Skoro mogu da se kladim u velike pare (ili ćevape!) da se jednostavno radi o još jednom propustu u kontroli materijala I radova u Lavočkinu. Bojim se samo da tome nema leka... Tako je kako je. Treba samo pooštriti kontrolu I to je to.
BojanB
+2 #2 BojanB 05-09-2018 16:05
Zaista, kao da je burgija skliznula!!

Mislio sam da je ISS daleko i imuna na ludilo zemljana. Ustvari nadam se da će ostati.
Okavango