Astronautika: misije

Nemajući nameru da čeka da njena uzdanica „Ariana 5“ postane zastarela, ESA je rešila da dok se konačno ne odluči da li će da se gradi „Ariana 6“ ili ne ipak napravi novu verziju svog šampiona.

Pišući poslednji tekst o budućem evropskom projektu za novu raketu, naleteo sam na još poneku zanimljivost u vezi s tim, pa sam rešio da to podelim sa vama. Naime, ESA planira da uskoro napravi „Arianu 5 ME“ (Mid–life Evolution), čime bi do kraja ove decenije zamenili dve verzije koje su trenutno u upotrebi, „Ariane 5 ECA“ i „Ariane 5 ES“.

predlog

Predlog nove verzije „Ariane 5“ sa ukrajinskim „busterima“ na tečno gorivo. Probni let se očekuje do 2016. godine.

ariana5me

„Ariana 5 ME“. Plavo su označeni delovi koji će biti modifikovani, a zeleno oni koji će biti preuzeti od postojećih verzija. Iz meni nepoznatog razloga, umesto standardne reči „stage“ (stepen), ovde se koristi reč „composite“.

Prvi stepen nove „Ariane 5 ME“ trebalo bi da koristi novi „Vinci“ kriogeni motor i tako zameni postojeći motor „Vulcain“, dok bi gornji stepen i kontrolni sistemi bili potpuno novi. Sve je to lepo, ali pravе promenе moglo bi da donese nešto sasvim drugo. Ako ESA prihvati predlog ukrajinske aeronautičke kompanije „КБ Южное moglo bi da dođe do zamene raketnih bustera na čvrsto gorivo na raketi „Ariane 5“ (nazvane EAP: „Etage d’Accélération à Poudre“) sa dva akceleratora na tečno gorivo bazirana na raketi tipaЗенит[1]. Ti akceleratori (odn. busteri) bi koristili „Zenitove“ četvorokomorne motore РД-171M i sagorevali tečni kiseonik i kerozin. Međutim, ti motori, najjači ikada napravljeni na tečno gorivo (blizu 20 miliona KS), nisu ukrajinski, već se proizvode u moskovskoj kompaniji „НПО Энергомаш“. Da bi izbegli zavisnost od ruskog suseda, Ukrajinci su predložili da zamene motor РД–171M sa četiri РД–810 koji stvaraju ukupni potisak od 7.260 kN, umesto 7.900 kN РД–171M. U svakom slučaju, bilo bi to značajno poboljšanje u snazi (8,5%) ako se uporedi sa 6.700 kN koliko sada daje svaki EAP.

motor

Raketni motor РД–810. Specifični impuls ovog motora je 335 s, kao i kod РД–171M, ali je mnogo veći u poređenju sa 273 s kod EAP.

Sa novim ukrajinskim akceleratorima „Ariana 5“ će moći da odnese do 14 tona u geostacionarnu transfernu orbitu (GTO), dok sadašnje verzije mogu da podignu samo 10,5 tona (ili 9,5 t ako su u pitanju dva satelita). Takođe bi se povećala i težina rakete na lansiranju sa 777 tona na 940 tona, što bi zahtevalo temeljno preuređenje zemaljskog lansirnog centra u Kuruu. Svakako da ovaj predlog nije lišen izvesne političke pozadine, ali i pored toga nije apsolutno neočekivan. Ne treba zaboraviti da „КБ Южное već uveliko sarađuje sa ESA na gornjem stepenu AVUM rakete „VEGA“, mada je naravno jedna stvar praviti gornje stepene za jednu laku raketu a sasvim drugo biti srateški partner u glavnoj evropskoj raketi.

Ukrajinski predlog za raketu „Ariana 5“ neodoljivo potseća na bivši sovjetski projekat 11K37 „Tризенит, iako je ovaj poslednji trebalo da ima znatno veću nosivost, jer je u nisku orbitu oko Zemlje (LEO) trebalo da nosi 42 tone. Ne verujem da bi iko imao išta protiv da „Tризенит“ jednog dana postane realnost.

11k37

Sovjetski projekat 11K37 „Tризенит. Nazvana je po tri bloka tipa „A“. Centralni blok je trebalo da ima 3 motora 11Д18 na tečno gorivo. Raketa je nosila na nisku orbitu 42 t, na polarnu 35 t, a na geostacionarnu 5 t

 


[1] Najsvežije nam je u sećanju po lansiranju „Fobos–grunta“ u orbitu. Sama raketa je odlično obavila svoj zadatak.

Draško Dragović
Author: Draško Dragović
Dipl inž. Drago (Draško) I. Dragović, napisao je više naučno popularnih knjiga, te više stotina članaka za Astronomski magazin i Astronomiju, a učestvovao je i u nekoliko radio i TV emisija i intervjua. Interesuje ga pre svega astronautika i fizika, ali i sve teme savremenih tehnologija XXI veka, čiji detalji i problematika često nisu poznati široj čitalačkoj publici. Izgradio je svoj stil, lak i neformalan, često duhovit i lucidan. Uvek je spreman na saradnju sa svojim čitaocima i otvoren za sve vidove komunikacije i pomoći. Dragovićeve najpoznatije knjige su "KALENDAR KROZ ISTORIJU", "MOLIM TE OBJASNI MI" i nova enciklopedija "NEKA VELIKA OTKRIĆA I PRONALASCI KOJA SU PROMENILA ISTORIJU ČOVEČANSTVA"

Zadnji tekstovi:


Komentari

  • Boris SaksidayA9e3 said More
    Baš lepo!Što više toga,..... dođe... 23 sati ranije
  • Stanko Gazibarić said More
    Preporuka: PROČITATI sve tri knjige,... 4 dana ranije
  • Baki said More
    Kineski predsednik samo što nije došao... 4 dana ranije
  • Dragan Tanaskoski said More
    Hvala na tekstu. Pogledaćemo kada... 5 dana ranije
  • Baki said More
    Interesantno. "Stare zvezde postaju... 5 dana ranije

Foto...