Astronautika: misije

Crveni auto na putu prema crvenom planetu

Na prostorima „brdovitog Balkana“ još uvijek u prvim objavama informativnih emisija pratimo „životno važne“ rasprave o tome je li poneki brežuljak ili komadić mora s ove ili one strane granice i tko je „čiji“, tko su nam roditelji ili gdje su nam bili preci za vrijeme ovog ili onog rata. Istovremeno, u svijetu koji cijeni znanje imaju pametnijeg i znatno zanimljivijeg posla.

falcon heavy presjek

Početkom naredne godine SpaceX će lansirati raketu Falcon Heavy, najjaču raketu današnjice na planeti. Radi se o monstrumu čija startna masa iznosi  gotovo milijun i pol kilograma, visine je nešto preko sedamdeset metara. Sastoji se od tri raketna bloka (zapravo rakete) Falcon 9 sa kapacitetom da u nisku Zemljinu orbitu ponese koristan teret mase debelo preko šesdeset tona a prema Marsu gotovo sedamnaest tisuća kilograma! Dva ili čak sva tri raketna bloka moći će se ponovo koristiti u narednim misijama obzirom je SpaceX već „doktorirao“ na spašavanju raketnih blokova nakon lansiranja.

Kod prvog, testnog, lansiranja novih raketa malo je tko spreman u teretni prostor postaviti stotine milijuna ili milijarde eura vrijednu letjelicu. I to s razlogom, vjerojatnost da nešto pođe po zlu, da raketa eksplodira ili ne odradi svoj planirani posao veoma je velika. Tada se obično postavlja tkz „glupi teret“, volumensko-masena maketa opremljena tek telemetrijski važnom senzorikom.

tesla na putu za mars Elon Musk A

Elonu Musku i ekipi iz SpaceX-a je takav pristup „dosadan“ pa su prvo lansiranje teškog sokola (Falcon Heavy) odlučili učiniti iznimno atraktivnim i medijski  zanimljivim. U teretnom prostoru nalaziti će se crveni sportski roadster Tesla! Bude li sve proteklo po planu Tesla će se uputiti prema Marsu i zajedno sa crvenim planetom orbitirati oko Sunca. To je pravi primjer entuzijazma i inventivnosti u pristupu znanosti i tehnologijama. Uskoro će cijeli svijet pričati o automobilu Tesla „na“ Marsu. Kakva li je to samo besplatna reklama i informacijska udica za mlade ljude željne karijere u istraživanju i osvajanju svemira.

Kad Tesla uđe u svoju planiranu orbitu sa Marsom tamo će ostati milijunima godina. Jednog dalekog dana taj Tesla Roadster će postati pravi svemirski muzej ljudske inventivnosti i naših nastojanja da ne ostanemo zauvijek u kolijevci, kako je to proročanski rekao K.E. Ciolkovski prije više od stotinu godina. Nažalost, postoje velike šanse da se mi ovdje i tada budemo nadglasavali i mlatili oko toga je li Nikola Tesla „naš ili njihov“.

tesla na putu za mars Elon Musk B

Accu
0 #8 Accu 26-12-2017 17:02
Samo malo, "Tesla Roadster" ide sledećeg januara kao "teret" Falcon Heavy "samo" u svemir ili u orbitu Marsa?
0 #7 Danijel Reponj 26-12-2017 13:46
Tesla neće u sebi imati niti jedan akumulator ili dio koji mu je potreban za vožnju. Imat će samo ono što treba. A poznavajući Muska i njegovu sklonost "smijanju u lice" starim pravilima i (ne)ozbiljnost, siguran sam da će u pretincu za rukavice ili gepeku biti i njegova svojevrsna poruka za budućnost, onome tko pronađe i pokupi taj auto jednoga dana, tko zna gdje u svemiru.

Zašto? Pa zato što on to može i ne libi se toga. A ima i pravo, zaslužio je. Neka Tesla samo ide, i na Mars, i na Mjesec, gdje god. Osim toga, nosi Nikolino prezime, potpuno zasluženo, jer Nikola je bio i ostao najveći znanstvenik u povijesti, bez njegovih otkrića i danas bismo knjige čitali uz plamen svijeće ili fenjera, i ne bismo ovdje raspravljali o svemiru i družili se virtualno preko kompjutera.

I zato - GO TESLA, GO! :-)
drago
+1 #6 drago 25-12-2017 17:07
Razlog za čitavu akciju je mnogo trivijalniji I tiče se - para! Naime, cilj je testiranje rakete a ne korisnog tereta. Za bilo kakav satelit, brod ili šta drugo, osiguranje koje bi u slučaju neuspeha trebalo da bude isplaćeno je višemilionsko I Mask to hoće da izbegne, S druge strane, on proizvodi 'Teslu' I njega taj auto ne košta ništa sa 2 tone tereta su 2 tone
Igor1
0 #5 Igor1 25-12-2017 08:56
Bice to lepa reklama ako se baterije zbog vibracija zapale. Slogan ce glasiti, ne brinite se, cak i svemiru nemate sansi.
0 #4 Miki 24-12-2017 22:02
Sokac, molim malo pažljivije čitanje teksta. Ili više razumevanja astronautike.
U pitanju je prvo probno lansiranje jedne rakete. Radi se da se ispitaju svi sistemi i sve karakteristike rakete. Takva lansiranja su po pravilu veoma rizična, sa velikom verovatnoćom neuspeha. Zbog toga, opet po pravilu, niko u raketu koja se prvi put lansira, ne stavlja vredan i skup teret, već se stavlja spomenuti "glupi teret" koji težinom i mehaničkim osobinama simulira neki pravi i koristan teret. A to je najčešće bezvezna metalna konstrukcija, sa eventualno senzorima opterećenja, potresa, temperature i slično. To rade svi. I NASA, i Rusi, i Kinezi, i Indusi, i Južna Koreja.
SpaceX će za probno lansiranje, takođe poslati gore dummy teret, ali u vidu automobila koji proizvodi kompanija u vlasništvu istog gazde. Sjajna reklama i ideja.
marino1
0 #3 marino1 24-12-2017 12:15
Sokac..da to je glupost ALI SpaceX ulaze u promociju i to je besplatna reklama..
Cojke..ne, ovaj tekst nema veze s time vec sa prethodnim lansiranje Falcona 9
Cojke
0 #2 Cojke 23-12-2017 16:43
Jel ovo ima veze sa ovim snimcima sto iskacu sad odjednom svuda po instagramu kao kometa izgleda na nebu, spominje se i falcon9 i space x?
Sokac
+1 #1 Sokac 23-12-2017 14:42
Ja za vecu glupost nisam cuo.Sta,dace milione da bi neki auto glumilo Marsov satelit?!Pa to je na nivou rialiti programa!

akl18 baner