Astronautika: misije

Ujedinjeni Arapski Emirati nameravaju da jula 2020. pošalju prema Marsu kosmički aparat "Nada" (Hope), rekao je menadžer ovog projekta Omran Šaraf na forumu o kosmičkim projektima koji je krajem januara održan u Dubai.

Sonda će leteti do Crvene planete sedam meseci i treba da stigne na orbitu oko Marsa početkom 2021. Visina orbite će iznositi 22,000km x 44,000km, dok će period jednog obilaska biti oko pet časova.

U fokusu emiratskog aparata su izučavanja atmosfere i klime Marsa a očekivani obim informacija koji treba da bude dostavljen na Zemlju će iznositi do jednog terabajta. Nad projektom će u početnoj fazi, koja je već u toku, raditi 70 lokalnih naučnika i inženjera, dok će u finalnoj fazi 2020. ovaj broj porasti na 150.

Faza preliminarnog projektovanja je završena i uskoro treba da budu obavljene tzv. "kritične analize" projekta na osnovu kojih će biti određeni sledeći koraci u ovom projektu.

Ukupna masa aparata "Nada" sa gorivom iznosi 1500kg, širine je 2,37m (bez sunčevih panela) a visine 2,9m. Kapacitet njegovog sistema za prenos podataka je 1,6 mebajta u sekundu u vreme kada je Mars najbliži Zemlji uz primenu oštro usmerene antene prečnika 1,5m.

Tri sunčeva panela električne snage 600W će snabdevati sisteme sonde električnom energijom. Navigacioni sistem uključuje zvezdane i sunčeve senzore, dok je struktura aparata izrađena primenom aluminijumskih panela izrađenih u obliku pčelinjeg saća. Pogonski sistem ima šest većih raketnih motora potiska 120N (Njutna) za ubrzavanje i usporavanje aparata, dok će se osam malih motora potiska 5N koristiti za složeno manevrisanje aparata "Nada" na orbiti oko Marsa.

info science objectives

Kosmički aparat "Nada"

Marsijanski aparat "Nada" od naučnih instrumenata nosi digitalnu kameru za izradu kolor fotografija visoke rezolucije, infracrveni spektrometar za merenje temperaturnih devijacija i praćenje leda, vodene pare i prašine u atmosferi i ultraljubičasti spektrometar koji će proučavati gornje slojeve atmosfere i tragati za kiseonikom i vodonikom koji napuštaju atmosferu i odlaze u slobodan kosmos.

Naučna misija na orbiti Marsa treba da traje dve godine, uz nadu da može biti produžena za još dve dodatne godine.

Projekat "Nada" se razvija kao deo programa Federalne kosmičke agencija UAE koja je formirana 2014. Ovo je prvi projekat međuplanetarnog aparata na kome radi jedna arapska država.