FAST gradnja
  FAST izgled

Javnosti je radioastronomija poznata pretežito po velikim tanjurastim antenama iz filmova svemirske tematike. Posebno mjesto u istraživanju „nevidljivog svemira“ zauzima Arecibo, najveći radioteleskop na svijetu promjera antene od 305m izrađen 1963. godine. Titulu najvećeg radioteleskopa na svijetu uskoro će morati prepustiti znatno osjetljivijem, modernijem te većem FASTu koji je u završnoj fazi gradnje u Kineskoj provinciji Guizhou. Izgradnja FASTa (Five hundred meter Aperture Spherical Telescope) započela je 2011. a završetak gradnje planiran je za 2016.

Promjer antene biti će punih pet stotina metara što će FASTu omogućiti deset puta bolju osjetljivost na prijem radio signala iz svemira od Areciba. Njegova konstrukcija pozicionirana je između nekoliko klisura a sama izvedba antene i prijemnika omogućiti će mu znatno veće područje rada od skoro pa fiksnog Areciba. Fotografije koje je objavila Kineska akademija znanosti najbolje pokazuju o kakvom se zahtjevnom građevinsko-znanstvenom projektu radi. Na priloženoj grafici navedene su i neke od karakteristika te područja rada FASTa. Između ostalog FAST će se koristiti i kao lovac na moguće radio signale drugih civilizacija u svemiru.

FAST grafika

Joza
0 #1 Joza 09-02-2015 08:27
Kad se povede priča o najvećem radio teleskopu najčešće se zaboravi RATAN-600.
Ovo je radio teleskop se nalazi Kavkazu. Nedaleko od njega je i 6 metarski optički teleskop BTA koji deli sličnu sudbinu.

RATAN-600 ima vrlo neobičnu konstrukciju. Radi se o prstenu prečnika 600 m ili tačnije 577 m sastavljenom od 895 elemenata - ploča dimenzija 2 x 7.4 m.
Svaka od tih ploča je može da se kontrolisano pomera i na taj način se posmatrani objekat dovodi u žižu teleskopa. U zavisnosti od položaja objekta na nebu teleskop može različito da se konfiguriše.
U žižu teleskopa mogu da se postave različiti prijemnici u zavisnosti od talasne dužine na kojoj se posmatra.

RATAN-600 je zvanično pušten u rad 1977. Posmatranja počela još 1974. i odvijala su se kako je koji modul završen i testiran.

Ovaj teleskop je još uvek operativan, mada je, koliko znam, dosta zapušten i neki moduli odnosno prijemnici su neispravni.

Detalje iz zanimljive priče o ovom teleskopu potražite na mreži.

Joza