Astronautika: istorija

sputnik1 SAD muzej

Sputnik 1, prvi čovjekov artefakt u svemiru

Na današnji dan, 04.10.1957., u popriličnoj tajnosti sa raketodroma u nedostupnoj unutrašnjosti Rusije put zvijezda krenula je moćna raketa (R-7, popularno zvana „semjorka”) i u Zemljinu orbitu postavila prvi umjetni Zemljin satelit; Sputnik 1. Taj dan označava početak svemirske ere čovječanstva. Zadnjih desetljeća diljem našeg planeta u čast i spomen ovom događaju i ljudima koji su projekt iznjedrili obilježava se Svjetski tjedan svemira (World Space Week, WSW) u razdoblju od 04.listopada do 10. listopada. AUV je za ovu godinu pripremila pregršt događanja u skladu s tematikom ovogodišnjeg WSW – svemir i gospodarstvo. Narednih dana čitajte više o svemu.

Bila je to velika tehnološka pobjeda SSSR-a, prava tehnološka 'šamarčina' u lice SAD-u pred cijelim svijetom, a ondje je Sputnik 1 izazvao krizu koju povijest poznaje kao „Sputnjik kriza u SAD”. S masom od 83kg, promjerom od 53cm, te četiri radio antene (dvije veće dužine 3.9m) te radio signalima „bip-bip” tijekom dvadeset i jednog dana Sputnik 1 postao je predmet na nebu kojeg je upoznao cijeli svijet. Po amerikance je stvar bila još gora obzirom je njihov „protuudar” preduzet dva mjeseca kasnije (06.12.1957.) malenom raketom i satelitom Vanguard mase 1.6kg (mizerno naspram Sputnika 1) neslavno završio u padu rakete i eksploziji koja je pri tome uništila dio lansirne rampe i okolnih objekata.

Sputnik 1 danas predstavlja svojevrsnu svemirsku relikviju čitavog Čovječanstva. U SAD se čak nalazi druga funkcionalna kopija Sputnika 1. Od 1957. godine na ovamo SAD i SSSR, danas Ruska Federacija, dvije svjetske supersile (neovisno o međusobnim političko-vojnim razriješavanjima) više ili manje ali redovno surađuju u svemirskim istraživanjima. Pogledajte naš nedavni članak o lansiranjima i slijetanjima svemirskih brodova s ljudskom posadom tijekom rujna mjeseca. Veliki broj tehničkog i pratećeg osoblja stoji iza nasmješenih lica američkih astronauta i ruskih kozmonauta koji zajedno borave u svemiru, Amerikanci lete u Ruskim brodovima i obratno. Kad se otisnemo od Zemlje razlike i ratovi prestaju, ostajemo i postajemo ljudi, postajemo jednaki, postajemo Jedno.

Duh Sputnika 1 je upravo zajedništvo, suradnja i prijateljstvo u svemiru, ma šta god da nam političari i mediji govorili zadnjih godina. Čovjek neće zauvijek ostati u svojoj kolijevci, misao je Ciolkovskog s početka XX stoljeća. Danas na početku XXI stoljeća to je naša stvarnost i sudbina.

sputnik1 iznad istre umjetnicka