Zvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivna

KineskiZmaj

Kina je u subotu ujutru lansirala raketa Zmaj mudrosti 3 (智龙: dži long) pored Jangdžijanga grad na obavli Južnokineskog mora u provinciji Guangdong, postavivši devet satelita u svemir.

Raketa je lansirana u 11:07 sati po pekinškom vremenu sa broda za lansiranje, probijajući se kroz oblačno nebo.

Nakon kratkog leta, sateliti su raspoređeni u unapred određene orbitalne pozicije. Time je označen uspeh misije lansiranja, objavila je Kineska akademija za tehnologiju lansirnih vozila, proizvođač Zmaja mudrosti 3, ubrzo nakon poletanja.

Ovo je bilo treće lansiranje iz Južnokineskog mora. Takođe je to prvi put da je model Pametni zmaj 3 lansirao strani satelit - jedan od devet satelita, NExSat-1, je eksperimentalni svemirsa letilica koji su izgradile Nacionalna autoritet za daljinsko osmatranje i svemirske nauke Egipta i Berlin Space Technologies iz Nemačke.

Zmaj mudrosti 3 je raketa na čvrsto gorivo. Visoka je 31 metar, ima prečnik od 2,65 metara i ima težinu pri lansiranju od 140 tona. Glavni pogon mu je visokoperformansni motor na čvrsto gorivo, koji sadrži 71 tonu goriva i stvara potisak od 200 tona.

Raketa je sposobna da u tipičnu sunce-sinhronu orbitu na visini od 500 kilometara pošalje više satelita sa ukupnom težinom od 1,5 tona. Cena lansiranja je ispod 10.000 USD po kilogramu.

Zmaj mudrosti 3 je obavio svoj prvi let u decembru 2022. sa broda u Žutom moru, postavljajući 14 satelita u orbitu. Njegova druga misija se desila u decembru 2023. kod Jangdžijanga, postavši prvo lansirana raketa iz Južnokineskog mora.

Zmaj mudrosti 3 je namenjen za klijente koji žele brzo i po povoljnoj ceni lansirati veliki broj satelita kako bi što pre uspostavili svemirske komercijalne mreže, prema rečima Džin Sina, menadžera projekta rakete.

Do sada je Kina izvela 10 morskih lansiranja - pet modelom rakete Dugi marš 11, tri sa Zmajem mudrosti 3, jedno sa raketom Ceres 1 pekinške privatne kompanije Galactic Energy i još jedno sa Gravity 1 Orienspace, još jedne privatne kompanije u Pekingu. Sedam od tih lansiranja je bilo u Žutom moru, dok su tri u Južnokineskom moru.

Kineski rečnik

1. 智(zhì, čita se: dži) - Mudrost, inteligencija
  2. 龙(lóng, čita se long sa uzlaznim o) - Zmaj. Stvorenje koje zauzima posebno mesto u kineskoj mitologiji i kulturi. Zmajevi se u kineskoj tradiciji često povezuju s moći, srećom i mudrošću.

Kada se ova dva znaka kombinuju dobijamo zmaj mudrosti ili mudar zmaj. Simbol osobe ili entiteta koji poseduje izuzetnu mudrost, inteligenciju i moć. U literaturi, umetnosti ili popularnoj kulturi, "智龙" može biti lik koji predstavlja te osobine ili metafora za visoku inteligenciju i sposobnost. U ovom slučaju kinesku raketu nosač.

Izvori: China's Smart Dragon-3 rocket launches 9 satellites from sea-Xinhua (news.cn)