Baxter osmatracTeleskop u šake i pravac na dobro astronomsko posmatranja. Ili ako nemate teleskop može vam poslužiti i dvogled, a ako nemate ni dvogled, ovo o čemu ćemo da pričamo vidi se lepo i golim okom, a pričamo o Jupiteru.

OpozicijaJupitera21 8
Opozicija Jupitera, 20. avgusta 2021.

Jupiter upravo ulazi u opoziciju, ili drugim rečima Zemlja prolazi između Sunca i Jupitera te će se ova moćna gasovita planeta u jednom momentu naći tačno na suprotnoj strani od naše zvezde pa će poredak biti ovaj: Sunce – Zemlja – Jupiter. Za takav položaj kažemo da je Jupiter u opoziciji sa Suncem.

Kako smo već pričali bezbroj puta, kada je neko nebesko telo u opoziciji onda nam je ono i blizu, izlazi uveče, zalazi ujutro, pa je preko cele noći iznad horizonta, nalazi se visoko na nebu te njegovo svetlo prolazi kor tanji sloj atmosfere -  ili drugim rečima, idealno je za posmatranje (razume pri dobrim ostalim osmatračkim uslovima).

Kada?

Tačan momenat opozicije Jupitera biće 20. ovog meseca odmah iza ponoći, u 01 sat i 05 minuta (prema Nasi). U tom trenutku Jupiter će od nas biti daleko 4,013189 AU = 600,4 miliona km = 33,38 sv. minuta.

Naravno, ovo ne znači da Jupiter treba posmatrati baš i samo te noći. Razlika u veličini i sjaju ove planete biće zanemarljiva do jeseni.

Opozicija u četiri sata:

OpozicijaJupitera21 1 OpozicijaJupitera21 2
Opozocija Planete polako zalaza iza horizonta
OpozicijaJupitera21 3 OpozicijaJupitera21 4
Sunce se pomalja na istoku, sviće novi dan. Jupiter uskoro zalazi

Šta još?

OpozicijaJupitera21 7
Kad se na nabu bude pojavio Jupiter, Venera će da  pobegne iza horizonta

Inače, Jupiter ćete lako naći. On već mesecima dominira na noćnom nebu svojim sjajem. Istina, Venera je sjajnija, ali ona se ovih noći vidi na zapadu odmah po zalasku Sunca, da bi vrlo brzo i sama nestala iza horizonta. Samo kratko vreme će obe planete biti na noćnom nebu, Jupiter na istoku, Venera na zapadu. Jupiterova magnituda iznosi -2,88, a Venerina -3,98.

Pored Jupitera lako ćete uočiti i Saturn. Obe planete privlače pažnju posmatrača još od prošle godine, zapravo naročito prošle godine u decembru kada su bile u konjunkciji, što znači prividno gotovo da su se sudarile. Taj događaj je zabeležen kao Velika konjunkcija Jupitera i Saturna. Ona se dešava jednom u otprilike 20 godina pa će se ponovo videti, dakle, 2040. godine.

Dobro, konjunkcija te dve planete je prošla, ali su one i dalje dosta blizu, posmatrano sa Zemlje te i dalje čine lep par. Ne treba puno ni objašnjavate na kom delu neba ih možete videti – toliko su upadljive.

Ugrubo rečeno Jupiter u opoziciju dolazi svakih 13 meseci. Znači svake godine kasni jedan mesec i sledeću dobru priliku za posmatranje imaćemo u septembru (26.) sledeće godine.

OpozicijaJupitera21 5 OpozicijaJupitera21 6
Crvena pega će biti vidljiva u momentu opozicije Veliki satliti Jupitera u trenutku opozicije

I na kraju, kada već posmatrate najveću i najmoćniju planetu Sunčevog sistema, ne propustite da uočite njegova četiri velika meseca: Jo, Evrupu, Kalista i Ganimeda. Kako se oni okreću oko planete ponekad ih nećemo sve videti jer se nalaze iza nje, ili pak ispred. Posebno je interesantno opaziti senku koju neki od tih satelita baca na planetu. Takođe, proverite da li se na Jupiteru vidi njegova velika, crvena pega.

Činjenice o Jupiteru