(Pogledajte filmski video pogotka u asteorid NASAine letjelice DART)

Uspješno pogođeno nebesko tijelo daleko od Zemlje

DART udar LICIAcube snimak

Gledali ste znanstveno-fantastične filmove u kojima se čovječanstvo brani od neumitnog udara asteorida. Svi su snimani u filmskim studijima uz korištenje „zelene pozadine“. Sad je tome došao kraj. NASAina misija DART upravo je pomaknula granice zbilje i dostigla znanstvenu fantastiku!

DART umjetnicka prilaz

Spremni smo za odbranu od nadolazeće kataklizme, opasnih nebeskih tijela koja vrebaju u bespućima tame i samo čekaju na svoj trenutak slave, udar u Zemlju. To bi nam bio kraj. Više nije tako!

Astronomi se slažu u jednoj opako važnoj stvari po ljudski rod. Udar asteorida kataklizmičke naravi nije pitanje hoće li se zbiti, pitanje je samo kada. Logičan slijed rasprave glasi; možemo li se obraniti ili nam predstoji čekanje neumitnog. Zadnjih dvadesetak godina intenzivno smo istraživali ovu tematiku. Slali smo letjelice do asteroida i kometa, čak ih gađali, uspješno. Ipak, tek sada smo na konju a imamo i konjanika i koplje..

DART shema dogadjanja

Danas, 27.09.2022. dogodila se prevažna stvar za cijeli planet. NASAina letjelica DART nakon tristotinjak dana leta svemirom susrela se s asteoridom 65803 Didymos, bolje rečeno s njegovim prirodnim mjesecom Dimorphosom. Zadatak je obavila uspješno. Sudarila se s nevelikim nebeskim tijelom u cilju promjene njegove putanje. Svemirski i zemaljski teleskopi promatrali su što se dogodilo. U prvom redu do pozornice glavnu ulogu promatrača imala je, nedugo prije udara odvojena, malena talijanska letjelica LICIAcube. Snimci su fantastični. Kinetički udar DARTa proizveo je efekt vidljiv milijuna kilometara udaljenim telskopima. Sad nam predstoji da još pristignu podaci s LICIAcube te da se analizira promjena putanje Dimorphosa oko Didymosa kako bi točno znali što smo napravili te kako se u slučaju potrebe budemo (o)branili od kataklizme iz svemira. Čovječanstvo je spremno preživjeti neumitni slijed događanja, dinosaurusi to nisu mogli a ni znali što im se sprema.

DART kontrola misije slavlje

Didymos promjera 780m otkriven je 1996., a njegov mjesec Dimorphos promjera 160m otkriven je 2003. Ovaj binarni sustav spada u grupu potencijalno opasnih asteorida (Apollo) koja prolazi blizu Zemlje. U narednim danima kada se prikupe i obrade svi podaci znat ćemo detalje ove filmske svemirske pucačine, u pravom a ne prenesenom smislu te riječi!

DART je lansirana 24.11.2021, u 07:21 po našem vremenu raketom Falcon 9. Ovaj binarni sustav nije predstavljao prijetnju Zemlji no idealno je poslužio kao ogledni primjer za ono što nam jednog dana slijedi napraviti u svemiru. Sad još samo da preživimo ovozemaljske kataklizme..

Znanstvena fantastika postala je stvarnost, zaista. Ukoliko ste pročitali članak i nalazite se pogledom ovdje znajte da više ništa nije kao prije. Planetarna odbrana je moguća i funkcionira. Gađamo asteroide diljem svemira, a nove misije upravo se spremaju!

DART usporedba Coloseum