Dvadesetog sedmog marta napunilo se 45 godina od pogibije Jurija Gagarina, prvog čoveka koji je leteo u kosmos. Gagarin je poginuo za vreme trenažnog leta na avionu MiG-15. Kako je potpuna istina tragedije decenijama prikrivana, pojavilo se nekoliko verzija koje su, svaka na svoj način, pokušale da odgovore na pitanje kako je došlo do pogibije prvog kosmonauta.

Leonov
Aleksej Leonov

Aleksej Leonov, posle Gagarina sigurno najpoznatiji sovjetski kosmonaut i jedan od poslednjih pripadnika prvog odreda kosmonauta koji je bio vrlo blizak sa Gagarinom, je jedan od malobrojnih koji je znao punu istinu o njegovoj smrti. U januaru ove godine Leonov je napisao pismo predsedniku Putinu u kome ga moli da se konačno otvore tajne arhive i javnosti otkriju detalji o pogibiji Jurija Gagarina.

U intervjuu časopisu “Kultura” koji je objavljen 22. marta, Leonov eksluzivno iznosi detalje i razotkriva tajnu pogibije prvog čoveka u kosmosu. Iz intervjua uz delimično skraćenje prenosimo delove koji se odnose na dogadjaj od pre 45 godina koji je uzdrmao čitav svet


Leonov: Znate li zašto je Gagarin poleteo 27. marta? Predložili su mu mesto načelnika Centra za pripremu kosmonauta. On je postavio uslov: da bi postao načelnik trebam da udjem u stroj kao pilot. “Rukovoditi pilotima, a da ne letiš - tu nema moralnog prava”. Posle obaveznih letova na vojnom avionu u njegovu letačku knjižicu je trebalo da bude upisano sledeće: “Sposoban za letove u složenim meteorološkim uslovima na avionima “MiG-17” za vreme minimalne oblačnosti od 450 metara i vidljivosti do 800 metara”. To su uslovi koji važe za pilote prve klase.        

Kultura”: Postoji mnogo verzija pogibije Gagarina, od susreta sa NLO, preko toga da su piloti bili pijani i neispravnosti aviona, do neodgovornog ponašanja disepčera. Šta se u stvari desilo?

Leonov: Sada postoji dozvola da kaže šta se desilo. Razlozi pogibije leže u – aljkavosti, raspuštenosti i neodgovornosti koja je vladala u našoj državi. U reonu trenažnih letova, pored Gagarinovog “MiGa” preleteo je bez ikakve kontrole sa zemlje jedan avion. Gagarin je leteo brzinom od oko 750 km na čas, dok je ovaj drugi avion prošao pored njega na rastojanju od samo 10-15 metara brzinom od 1170-1200 km/čas, praktično brzinom zvuka. Jaka vazdušna struja prevrnula je Gagarinov avion, koji je upao u duboku spiralu. Avion je imao rezervoare sa po 260 litara goriva. Instruktor Vladimir Serjogin, koji je sedeo iza Gagarina u avionu, je pre leta napisao instrukcije da je zabranjeno obavljati visoke i složene pilotaže, tako da tokom ovog leta ovo nije bilo planirano. Konkretan zadatak je bio da se obave nekoliko naklona pod uglovima od 15 i 30 stepeni i pikiranje bez pilotaže pod velikim uglovima. Na visni od 4200 metara, Jurij je javio: “Ja, 625-ti, zadatak u RIP-u (reonu trenažnih letova) završio, idem na ‘rubež’ (rubež je putanja spuštanja).” Ispitavilo se da će ovo biti poslednje javljanje. Kroz 55 sekundi, tačno znamo vreme jer je ono ostalo registrovano na brodskom časovniku, avion je već udario u zemlju. Imam fotografiju sa mesta tragedije (Leonov pokazuje fotografiju). Pogledajte, ako bi avion pao nosom, onda bi polomio dva-tri drveta, a ovde vidite koliko je vrhova drveta posečeno …

Kultura”: Znači, piloti su pokušavail da izvuku avion?

Leonov: Foto sa drvećem, to je dokument koji potvrdjuje da je posada do poslednjeg trenutka bila aktivna.

Kultura”: Zbog čega istinu toliko dugo nisu objavili?

Leonov: Slučaj je zatvoren. Državna mašina je vodila računa da ne uznemirava javnost. I general Kamanjin (koji je u Vazduhoplovnim snagama rukovodio kosmičkim programima, kome je Gagarin bio potčinjen i koji je dozvolio Gagarinu da uprkos zabrani leti na trenažnim avionima – prim GI) i konstruktor Tupoljev su znali šta se desilo, ali su zamolili da se ovo pitanje ne pokreće jer po njima poginule to ionako neće vratiti. Ja sam se izolovano borio za istinu, obratio sam se predsedniku. Nedavno je objavljeno da je do katastrofe došlo zbog (kako Leonov kaže) “nesankcioniranog” aviona. Identitet pilota će biti obedelodanjen kasnije.

Kultura”: On se još uvek krije?

Leonov: Zbog ljudskih faktora odlučeno je da se ime pilota ne objavi – on je teško bolestan, ima gotovo devedeset godina.          

Kultura”: Poznato ime?

Leonov: Vrlo poznato. Dobar pilot-lovac, heroj Sovjetskog Saveza. Bio je kod mene …

Kultura”: Ko je kriv: pilot, ili oni koji su ga navodili?

Leonov: Naravno, pilot. On je trebao da leti iznad 10000 metara, ali bez obzira na to, iznenada se spustio ispod oblaka do visine od oko 400 metara, krenuo u forzaž i sa brzinom zvuka krenuo u vis, preletevši pored Gagarinovog “Miga”. Kasnije je priznao generalu Zapoljskom: “Osetio sam da se nešto desilo”.

Kultura”: Koje činjenice, osim fotografija, potvrduju ovu verziju?

Leonov: Kada je Akademija Žukovskog još uvek bila ozbiljan naučni centar sa moćnim kompjuterima, profesor doktor Serej Belocerkovski i ja smo simularili sve varijante prelaska aviona iz jedne u drugu tačku za 55 sekundi. U svim varijantima, zajednička je duboka spirala u koju je drugi avion koji je preleteo na malom rastojanju ubacio Gagarinov “MiG”.  

Ja sam se nalazio 13 km od mesta pada. Tada sam čuo dva praska – prvi, to je bila eksplozija, a drugi je bio zvuk koji je karakterističan za avione koji probijaju zvučni zid. Tada je avion naglo ubrzavajući, krenuo u vis. Delilo ih je sekunda i po. Ja nisam bio jedini koji to čuo, i o tome sam napisao u dokumentima iz 1968. Početkom 90-tih odjedanput je poraslo interesovanje za pogibiju Gagarina, objavljene su čak bezobrazne fantazije o tome da su piloti bili pijani ...  

Prošle su još dve decenije i dozvoljeno nam je da pogledamo dokumenta komisije. Tada sam video da je ono što sam ja napisao falsifikovano – to nije moj rukopis, dok je grafik vremenske razlike izmedju dva praska uvećan deset puta. Tada sam se zakleo da će uraditi sve da istina bude obelodanjena. Sada je to vreme konačno došlo ...  

gagarin 

Otkrivena tajna pogibije prvog kosmonauta stara 45 godina:
Jurij Gagarin snimljen ispred aviona neposredno pred tragičan let.

 


Gagarin-129MISTERIOZNA SMRT JURIJA GAGARINA

Kako je poginuo slavni kosmonaut, Jurij Gagarin, zašto je njegova smrt postala jedna od najvećih misterija XX veka, najvažnije teorije o njegovoj smrti...


 

 

Grujica Ivanović
Author: Grujica Ivanović
Menadžer planiranja električnih mreža u australijskoj kompaniji Ergon Energy, magistar elektrotehnike. Napisao je veliki broj članaka iz oblasti istraživanja kosmosa koji su objavljeni u časopisima "Galaksija", "Front", "Duga", "Planeta", "Astronomija", "Astronomski magazin", Spaceflight i “Vasiona”, i u dnevnim listovima "Politika", "Večernje novosti" i "Srpska reč". Takođe, u časopisu Power Transmission and Distribution objavljuje stručne tekstove iz elektrotehnike. Pre odlaska u Australiju radio je u EPS/"Elektrokosmet", dok je na RTV Priština uređivao televizijske emisije “Horizonti nauke” i “Ekološki krug”. Autor je dve knjige iz kosmonautike: "Kosmički vremeplov" (1997, BIGZ, Beograd) o prvim programima čovekovog leta u kosmos i "Salyut: The First Space Station - Triumph and Tragedy" (2008, Springer-Praxis, London-New York) o tragediji posade prve orbitalne stanice "Saljut". Jedan je od inicijatora projekta prvog srpskog veštačkog satelita "Tesla-1". Član je Britanskog interplanetarnog društva i Instituta inženjera Australije.

Zadnji tekstovi: