Avion na ljudski pogon sa MIT-a bio je takođe i marketinška letilica koja je obećavala bolju zaradu sponzorima

Elegantni prototip letilice Daedalus visi danas sa plafona Bostonskog muzeja nauke, kao podsetnik na FAI svetski rekord za letilice pokretane ljudskom snagom[1]. Krila ovog, svega 31 kg teškog aviona, tanka su i dugačka (34 m); mehur u kome je sedeo pilot uzana je i tesna. Jedna lagana elisa štrči iz izduženog nosa letilice. A u pilotskoj kabini nalazi se samo par pedala bicikla ...

letelica

Test pilot Erik Schmidt okreće pedale prilikom probnog leta Daedalusa. Na sebi nosi Shakleejevu T-majcu.

 

Ovaj inženjerski podvig okupirao je svetsku pažnju 1988. godine, kada je Kanellos Kanellopoulos, 14-struki prvak Grčke u biciklizmu, ponovio Dedalov mitološki let preko Egejskog mora. Koristeći jedino snagu svojih mišića, Kanelopulos je nebom pedalirao skoro 120 km - ekvivalentno skoro tri maratona bez prestanka!

Zamišljen još 1985. godine od strane talentovanog sudenta Masačusetskog tehnološkog fakulteta, Daedalus je predstavljao tehničku konstrukciju koja je zahtevala aeronautičko i dizajnersko znanje koje je prevazilazilo uobičajeno. Pored toga, letenje je zahtevalo neverovatnu rezervu snage i izdržljivosti. Privučen atraktivnom idejom, kao sponzor projekta pojavio se Shaklee[2], proizvođač prirodne zdrave hrane. Uloživši pozamašna sredstva, kompanija je želela da okačila svoje i ime svojih proizvoda na jedan od najvećih poduhvata u istoriji, bar kada je u pitanju ljudska izdržljivost.

Sponzorstvo je za Shaklee naišlo u pravi čas: u to vreme, tržište sportskih napitaka je prosto ekspoldiralo. Jedna druga firma, Gatorade, već je obezbedilo pažnju i uspeh kod potrošača plasiranjem svog logoa na sve frižidere koje koriste sportski klubovi a čije mečeve prenosi nacionalna televizija, a takođe su ubedili i Michaela Jordana da se pojavi kao promoter.

Shaklee, koji tradicionalno prodaje svoje proizvode direktno potrošačima, sa minimumom reklame, rešio je da uđe u trku u Gatorade-stilu. Ali to nije značilo da će MIT jednostavno dobiti blanko ček. Za sponzorstvo Daedalusu, Shaklee je dobio šansu da nalepi svoj pogo na novinarske memorandume, mape rute, probne letilice, i pilotske uniforme. Kompanija je takođe naučila pilote da koriste „media message point", tj. kako da u intervjuima sa novinarima i medijima inkorporiraju i ime Shaklee. Ali ono što je bilo možda i najvažnije za promociju kompanije, bilo je to što je psiholog projekta Daedalus, Ethan Nadel, profesor sa Yalea, radio sa Shakleejem na kreiranju napitka sa sastojkom koji će zameniti glikogen. Poznato kao Shaklee's Performance, piće je bilo reklamirano kao gorivo koje će pokretati Daedalusovog pilota da pedalira „između grčkih ostrva Krita i Santorinija za manje od četiri časa".

Menadžer projekta John Langford bio je skeptičan; u privatnim razgovorima je naglašavao da su ta sportska pića „bolja za radnike na građevinama nego za pilote". Ali projekatu su trebale pare, tako da se Langford učtivo složio sa Shakleejem i stavio svoj potpis na ugovor. „Šta god da se desi," govorio je svom timu, „to je korak bliže ka pivu i kikirikiju". Kako je projekat uspešno napredovao, štampa je sve događaje revnosnije pokrivala, a Shaklee je, pored drugih sponzora, dobijao pažnju koju je tražio.

Ipak, među nekim od članova tima i dalje je preovladavao ambivalentan stav prema PR naporima zvaničnog „prehrambenog sponzora" projekta. Kada je došao trenutak da se načini profesionalna grupna fotografija, dva starija MIT-ova inženjera, koja su bila deo Daedalus Projecta od prvog dana, ignorisala su zahtev Shakleeja da moraju da nose ambleme korporacije na svim javnim medijskim nastupima. Umesto da obuku letačke jakne sa znakom kakve su nosili svi ostali članovi tima, jedan od njih je stao pored aviona u običnoj majci i sa prekrštenim rukama na grudima, a drugi je jednostavno stavio ruke u džepove.

23. aprila 1988. godine, Kanlopulos je bez ikakve majce okretao pedale od Krita do Santorinija (115,11 km) za rekordnih 3 sata, 54 minuta, i 59 sekundi. Tokom leta, imao je na sebi samo jednostavni crni biciklistički šorc, koji je čak, da bi ga olakšao, u poslednjem trenutku dodatno isekao sa strana. Međutim, čim je Daedalus sleteo u vodu na obali plaže a Kanelopulos izašao na obalu, brže-bolje je navukao Daedalosuvu timsku jaknu, sa uočljivim Shakleejevim znakom.

letelica2

Na slici je Daedalus 88. Prethodni model, Daedalud 87 se razbio 17. februara 1988. prilikom probnog leta na Roogers Dry Lakebedu.

Kanelos

Pilot-biciklista Kanelos. Njegov let je završio 7 metara od jedne plaže na Santoriniju, jer je jedan nalet vetra slomio repnu površinu i izazvao pad aviona.



[1] Rekord još uvek važi.

[2] Firmu je 1915. osnovao jedan kiropraktičar, šarlatan iz San Franciska, pre nego što je značenje vitamina postalo poznato svima. Prvi je u marketing prehrane, kozmetike i kućne higijene uveo pojmove „prirodno" i „lako razgradljivo", ideje koje su do tada bile potpuno nepoznate.

Kompanija je 2004. prodata milijarderu Rogeru Barnettu za \(310 miliona. On se nada da će nova firma imati oko \)5 milijardi godišnje.

Draško Dragović
Author: Draško Dragović
Dipl inž. Drago (Draško) I. Dragović, napisao je više naučno popularnih knjiga, te više stotina članaka za Astronomski magazin i Astronomiju, a učestvovao je i u nekoliko radio i TV emisija i intervjua. Interesuje ga pre svega astronautika i fizika, ali i sve teme savremenih tehnologija XXI veka, čiji detalji i problematika često nisu poznati široj čitalačkoj publici. Izgradio je svoj stil, lak i neformalan, često duhovit i lucidan. Uvek je spreman na saradnju sa svojim čitaocima i otvoren za sve vidove komunikacije i pomoći. Dragovićeve najpoznatije knjige su "KALENDAR KROZ ISTORIJU", "MOLIM TE OBJASNI MI" i nova enciklopedija "NEKA VELIKA OTKRIĆA I PRONALASCI KOJA SU PROMENILA ISTORIJU ČOVEČANSTVA"

Zadnji tekstovi: