Svemirski teleskop Džejms Veb (James Webb Space Telescope, JWST) zavirio je doboko u gusti molekularni oblak gde je došao do bogatog nalazišta raznolikog međuzvezdanog leda.

Takođe, otkrio je i niz molekula koji su ključni za život: karbonil sulfid, amonijak i metan, takođe i najjednostavniji složeni organski molekul metanol. Otkriveni led je najhladniji ikada do sada detektovan, a njegova temperatura se spušta do minus 236 stepeni.

Ovo je do sada najsveobuhvatniji popis zaleđenih sastojaka potrebnih za stvaranje budućih generacija zvezda i planeta.

JWSTLed 2

Ova slika sa skoro infracrvene kamere (NIRCam) teleskopa prikazuje centralni region tamnog molekularnog oblaka Chamaeleon I, koji se nalazi na udaljenosti od 630 svetlosnih godina. Hladni, tanki oblačni materijal (plavo, u sredini) je infracrveno osvetljen sjajem mlade protozvezde Ced 110 IRS 4 (narandžasta, gore levo). Svetlost brojnih pozadinskih zvezda, koja se vidi kao narandžaste tačke iza oblaka, može se koristiti za otkrivanje leda u oblaku, koji apsorbuje svetlost zvezda koja prolazi kroz njih.

Ovo istraživanje je deo projekta Ledenog doba, jednog od 13 Vebovih naučnih programa za rano objavljivanje. Ova zapažanja su dizajnirana da pokažu Vebove sposobnosti posmatranja i da omoguće astronomskoj zajednici da nauči kako da izvuče najbolje od Vebovih instrumenata. Tim iz Ledenog doba je već planirao dalja posmatranja i nada se da će uspeti da prati razvoj leda od njegovog formiranja do okupljanja u obliku ledenih kometa.

Kredit za sliku: NASA, ESA, CSA i M. Zamani (ESA)

Oblak o kome je reč u ovom tekstu se nalzai u južnom sazvežđu Kameleon a od nas je udaljen oko 500 svetlosnih godina i predstavlja jedan od najbližih područja u kome se formiraju zvezde.