NGC4676

Z

a nas ovaj prizor predstavlja elegantnu apstraktnu strukturu i budi jak estetski doživljaj. U stvarnosti vidimo dramatičnu scenu sudara dve spiralne galaksijije u sazvežđu Berenikina kosa udaljene oko 290 miliona svetlostnih godina od nas. Trenutno, bez obzira koliko taj trenutak za nas bio prava večnost, obe galaksije se u tom sudaru spajaju i izobličavaju. Sudari galaksija jesu nežni jer zbog velikog rastojanja između zvezda ne dolazi do neposrrednog sudara tela galaksija. Ipak, gravitacioni kolaps snažno remeti putanje zvezda i ni jedna ne ostaje na svom mestu i u ranijem okruženju. Zbog toga može biti da hiljade, a možda i milioni svetova izumiru u ovim galaksijama.

coma-galaxy-cluster
Klaster Coma

Obe galaksije imaju NGC oznaku 4676, ali ih astronomi radije zovu galaksije Miševi (Mice Galaxy) zbog dugih repova koji se pružaju od njih, a koji su prozivod plimskih sila, odnosno razlika između gravitacionog privlačenja bližih i udaljenijih delova svake galaksije. Ove galaksije inače pripadaju galakstičkom jatu Coma. Jato Coma sadrži hiljadu identifikovanih galaksija!

Levo je NGC 4676 B i ima manje deformisan oblik. Njeno žućkasto jezgro obavijaju dva plavičasta luka koji prave kraci ove galaksije. Desno je galaksija NGC A sa tamnim područjima u jezgru koje obavijaju plavičasto beli ostaci spiralnih krakova galaksije.

Fotografiju je snimio, ko drugi nego Svemirski teleskop Habl.

Link na fotografiju: HUBBLESITE galery