sig11-002_Inline

Na ovoj slici čuvenog Nasinog teleskopa „Spicer“ (Spitzer Space Telescope) prikazana je fotografija prelepe spiralne galaksije „Suncokret“.

Ova nebeska lepotica ima katalošku oznaku NGC 5055, a u Mesjeovom katalogu je 63. objekat po redu, što je čini nebeskim telom koje se u principu može posmatrati i manjim, amaterskim teleskopima, ali nam tek „Spicer“ pruža posebnu priliku da ovaj objekat osmotrimo i u infracrvenom domenu, inače nevidljivom ljudskom oku. Naime, na fotografijama u vidljivom delu spektra prašina „Suncokreta“ je uglavnom nevidljiva, ali se u infracrvenom domenu vrlo lepo ocrtavaju spiralni kraci ove galaksije.

Crvenkaste prašnjave strukture mogu se uočiti u čitavoj galaksiji, ali je njihova koncentracija najveća oko centralnog ovala. Oko samog centra može se zapaziti jedna prstenasta struktura oko zvezda u centru galaksije – reč je o još jednom primeru „zvezdanog porodilišta“.

Pažljiviji posmatrači mogu na desnom donjem delu fotografije uočiti jednu kosu „crticu“ – reč je o jednoj mnogo udaljenijoj galaksiji, koju sa Zemlje posmatramo postrance.

„Suncokret“ je od nas udaljen oko 37 miliona svetlosnih godina, i pozicioniran je u sazvežđu Lovački psi, na koordinatama (J2000) RA 13h 15m 49,3s, Dec 42º 1’ 45,5“.

Izvor: Spitzer