Mali portret Titana i Ecneladusa

Enceladus-Titan-3-12-12-J
N00184820

Ovo je jedna od više hiljada divnih fotografija dela Saturnove porodice koju nam je poslao Kasini, Nasin orbiter – istraživač ove daleke gigantske planete. Snimak je načinjen 12. marta ove godine a na njemu se vide moćni Titan, najveći Saturnov satelit, deo Saturnovog sistema prstenova i Enceladus, još jedan od lepih ali i zagonetnih Saturnovih satelita. Slka je obojena verzija originala koji vidite desno. Snimak je načinjen sa razdaljine od 1,045,591 kilometara od Enceladusa.

Svaki od ova dva satelita svet je za sebe i interesantan na svoj način.

Titan

Titan ima 5 150 kilometara u prečniku i veći je od Meseca (148%), a manji od Marsa (75%). Ono što njega izdvaja od ostalih satelita je  moćna, gusta atmosfera. Astrobiologe naročito uzbuđuje otkriće da ta atmosfera liči na ranu atmosferu naše planete.

Atmosfera

Iz članka Izgubljeni u dvorištu

Astronomi luduju za Titanom, jednim od preko 60 Saturnovih satelita. Kažu da je atmosfera Titana baš onakva kakvu je nekada imala Zemlja i to u vreme kada se na njoj rađao život. Taj deo priče o Titanu astrobiolozi prosto obožavaju i jedva čekaju da vam ga ispričaju. A posle vas značajno pogledaju i ostave malo da razmišljate. Puste vas da sami izvodite zaključke:... da, Zemlja... atmosfera... život... čekaj, čekaj, hoćeš da kažeš da možda i na Titanu...? Astrobiolog tu klimne glavom, podigne prst uvis i doda poverljivo, skoro šapatom: Pazi, tamo gore postoje mora i jezera. Nisu to vodena mora, ali... razumeš? Ima i amonijaka!

Priroda

Iz članka Razotkriveni Titan

Ispod guste atmosfere Titana, koja je decenijama mučila naučnike, skrivene su obale, jezera, reke, kanjoni, vulkani i odvodni kanali. Metanske kiše padaju na površinu, stvaraju reke, jezera i mora. Zemaljski procesi oblikuju površinu Titana. Do ovih spektakularnih otkrića došla je Hajgens sonda, napravljena i finansirana od strane Evropske svemirske agencije (ESA). Kompletna misija proglašena je velikim naučnim uspehom, a prikupljeni podaci analiziraće se još mesecima i godinama.

Zapanjujuće fotografije otkrivaju nam neverovatnu meteorološku i geološku sličnost Titana i Zemlje. Kompleksne mreže uskih kanala spajaju se u rečna korita i sa visokih predela slivaju u niske ravničarske delove stvarajući jezera i mora. U ovom trenutku rečna i morska korita su suva, ali na osnovu rezultata dobijenih instrumentima za ispitivanje atmosfere, moguće je da su kiše padale svega nekoliko dana pre naše prve posete najvećem Saturnovom satelitu.

Još o Titanu:

Razotkriveni Titan

Pogledi na Titan sa različitih visina

Enceladus

enceladus-120

Enceladus je šesti po veličini Saturnov prirodni satelit. Njegov prečnik iznosi oko 500 kilometara. Otkrio ga je 1789. slavni Vilijem Heršel, nemački muzičar a britanski astronom.

Enceladusova površina je ledena pa on reflektuje gotovo svu svetlost koja dopre do njega. Kada je prolazio pored Saturna Vojadžer je otrkio da Enceladus oko planete orbitira u prestenu E. To spoljni, od planete najudaljeniji i eksrtremno širok presten. Sastoji se gotovo sasvim od mikroskopskih čestica leda, zatim od silikata, ugljen dioksida i amonijaka. Izgleda da materijalom ovaj prsten snabdeva baš Enceladus.

Voježer je otkrio i zanimljiv Enceladusov reljef. Dok su pojedine oblasti stare, teško izorvane kraterima, druge su sasvim mlade, stare jedva stotinu miliona godina.

Enceladus je geološki aktivan i to je zabeleženo na snimcima. Pored Enceladusa kamere su slične aktivnosti uhvatile još jedino na Iou (Jupitrov satelit) i Tritonu (Neptunov)