Čak pet milijuna kilometara bliže Suncu nego ljeti!

Europe businesscloudnews

Danas, 04. januara u 14:00 po našem vremenu Zemlja će biti najbliže Suncu. Kažemo da je Zemlja u perihelu (od grčkog; peri – blizina, helios – sunce). Udaljenost od središta Zemlje do središta Sunca danas iznosi 147.1 milijun kilometara. Ljeti, početkom juna (točan datum i sat se neznatno razlikuje od godine do godine – Milankovićev ciklus) kada je Zemlja najdalje (afel) od matične zvijezde ta udaljenost iznosi 152.1 milijun kilometara. Srednja udaljenost od Zemlje do Sunca iznosi 149.6 milijuna kilometara, tako je definirana i „astronomska jedinica“, jedna od mjera za udaljenosti u svemiru.

Pomalo nam se čini nelogično da je na Zemlji najhladnije u trenutku kada je ona najbliže Suncu. No podsjetimo se kako je na južnoj polutci sada ljeto u punom jeku. Temperatura na Zemlji zapravo ovisi o nagnutosti njezine osi (od 22.1° do 24.5°)  a ne o udaljenosti od zvijezde. Sunčevoj svjetlosti danas će biti potrebno samo osam minuta i sedamnaest sekundi da prijeđe taj put, ljeti putovanje fotona traje desetak sekundi duže.

Sunce je danas izašlo (07:43) dvije minute kasnije nego prvog dana zime (07:41) a zaći će u 16:36, deset minuta kasnije nego početkom zime. Kad „zbrojimo i oduzmeno“ trajanje dana osam je minuta duže, za isto toliko je noć kraća. Možda to još i ne primjećujemo no već za dva tjedna dan će biti više od pola sata duži a to će se itekako primjetiti u našem svakodnevnom životu.

Zašto je zimi hladno?