Poznato je kako svakog dana na stotine veoma malih nebeskih tijela (meteorita) udara u planete Sunčeva sustava. Riječ je o česticama prašine, leda, kamenja, željeza koje se nalaze u međuplanetarnom prostoru a putanja ih tijekom vremena odvede na kolizioni kurs s planetama. Zemljina površina sigurna je od većine takvih uljeza zbog guste atmosfere gdje se zbog velikog trenja većina meteorita u cijelosti dezintegrira. S druge strane Mars je znatno izloženiji takvim napadima zbog iznimno tanke atmosfere.

Sve donedavno spekulirao se s dokazima "svježih" udara malih tijela u Marsovo tlo. Fotografiranje njegova tla u visokoj rezoluciji koje već godinama sustavno provode letjelice u orbiti nepobitno dokazuju kako na Marsu "kamenje zaista pada s neba".

NASA je u javnost pustila snimke novonastalih kratera. Obzirom je isto područje snimano prije i poslje promjena na površini, vremensko datiranje ovog udara u Mars je između 2003. i 2007. godine.  Ovaj udar je posebno zanimljiv za znanstvenike jer je prema slici tla moguća rekonstrukcija događanja.

Neobičniu krateri na Marsu

Pozamašan meteoroid uljeće brzinom od preko 40km/s u Marsovu atmosferu. Započinje kratka "borba" s trenjem nebeskog tijela i čestica zraka. Tanka atmosfera uspijeva razbiti kompaktni meteoroid na dva veća i nekoliko manjih fragmenata, koji istovremeno padaju nedaleko jedni drugog po Marsu. Dio čestica prašine iz nastalih kratera odbačeno je poviše tla. Zbog zračnog udara čestice pijeska i prašine izbačene iz kratera (koje su načinila dva veća fragmenta) sudaraju se i "neutraliziraju" obostrani udarni val. Nastaje dosad nezabilježena ravna crta između kratera kao rezultat gotovo filmskog događaja. Nastanak kratera na površinu izbacuje materijal koji se nalazi dublje ispod površine Marsova tla. Planeri budućih misija na tlo crvene planete životno su zainteresirani za analizu tla ispod površine i moguće je da se ovakva područja izaberu za nove istraživačke misije. Znanstvena dobit na ovakvim područjima je iznimna, u veoma malom području moguće je tako bez složenih uređaja za kopanje tla načiniti geološki snimak Marsove površine. Astrobiolozi upravo novoformirane kratere smatraju izuzetno zanimljivim područjem za traženje života.

Ovi su snimci načinjeni HiRISE kamerom smještenom na Mars Reconnaissance Orbiteru. I druge letjelice u Marsovoj orbiti u potrazi su za ovakvim događanjima. Fotografija koju donosimo prikazuje površinu veličine nekoliko hektara.

Marino Tumpić