Ne znam koji je ovo put da je na Marsu otkrivena voda, prestao sam da brojim još prošle decenije. Ali, da me ne shvatite pogrešno, vest svakako jeste važna, ma koliko da smo oguglali na Marsovu vodu. Samo, evo već se istopila. Pre neki dan je obišla planetu i nešto se više ne pominje.

Dobro, evo ukratko.

mars

Marsov orbiter Mars Express Evropske svemirske agencije, istražujući suseda pomoću radara Marsis (Mars Advanced Radar for Subsurface and Ionosphere Sounding), otkrio je jezero tečne vode, prečnika čak 20 kilometara. Istina, jezero je zakopano, tj. nalazi se ispod južne polarne kape Marsa i duboko je jedva jedan metar i možda još koji centimetar iznad toga. Ali ipak je to voda!

Ona je otkrivena pomoću analize radarskog zraka koji prodire kroz Marsovo tlo i zatim se reflektuje od pojedinih slojeva noseći sa sobom informacije o tlu. Tako je utvrđeno da u jednom delu južne polarne oblasti, na dubini od jedan do dva kilometra postoji jezero tečne vode. Mars je vrlo hladna planeta, u proseku -63 stepena, ali zahvaljujući višoj unutrašnjoj temperaturi Marsa, te pritisku debelog pokrivača kojem je ovo jezero izloženo voda se u njemu nije zamrzla. Sličan slučaj imamo na Zemljinom južnom polu gde ispod ledene naslage postoji više jezera tečne vode.

Voda je inače nekad tekla površinom Marsa, ali njegova mala gravitacija dovela je do rasipanja atmosfere u međuplanetarni prostor što je izazvalo pad atmosferskog pritiska te isparavanje postojeće vode  u okolni svemir (što je atmosferski pritisak manji to voda na nižoj temperaturi prelazi u paru).

Mars Express je misija Evropske svemirske agencije. Orbiter ove misije lansiran je 2. juna 2003. godine sa Bajkonura raketom Spyuz-FG/Fregat